Den dobbelte kristendom
Forvirring i Niels Henrik Gregersens kristendomsforståelse
(Præsteforeningens blad nr. 28, 11. juli 97, s. 636-637)Niels
Henrik Gregersen har i kølvandet af Jørgen I. Jensens succes »Den fjerne kirke« (1995)
udgivet en samling af artikler om samme emne. Heri prøver han at give et bidrag til
forståelsen af, hvad der er på færde i den religiøse og kirkelige situation i dag, og
hvad der har betinget den. jeg vil her ganske tendentiøst tillade mig at beskæftige mig
med Gregersens brug af »videnskabelige« undersøgelser til at verificere sin analyse af
situationen for kirken, for meget bygger i bogen netop på en slags videnskab, der er
utrolig udbredt i visse dele af kirkeligheden. Troen på religionshistoriens erkendelser
og sociologiens og psykologiens er ganske massiv. Således siger NHG s. 68 efter at have
advaret sig selv om faren ved nærblænding, når man engageres og distancen, når man
beskriver: »Hvor jeg har kunnet har jeg dog støttet mig til religionssociologiske
undersøgelser. Jeg deler ikke den opfattelse, som stadigvæk er udbredt blandt teologer,
at religionssociologiske undersøgelser er meningsløse, og at de data, som
interview-undersøgelser fremskaffer, er værdiløse. Jeg støtter mig til dem, hvor jeg
kan og lader mig gerne korrigere. Men så må det tilføjes at min interesse ikke så
meget gælder de kvantitative forhold omkring kirke, religiøsitet og spiritualitet, som
de kvalitative og at temaet fortsat er spillet mellem kirkelig og ukirkelig kristendom,
ikke deri religiøse situation som helhed.« Overtroen på tallets objektivitet er et af
teologiens sygdomstegn. NHG vil således beskrive »hvilken atmosfære, der omgiver kirke
og kristendom, og hvad ændringen i folks indstilling til kirken er.« Men videnskaben kan
jo kun udtale sig kvantitativt, så hvorfor støtte sig så meget til den. Og hvad har
kvalitative forhold i kirke og kristendom ar gøre med den atmosfære der omgiver kirken
og kristendommen? Spørgsmålet er, om det er holdbart.
Allerede titlen
Problemerne starter for mig allerede ved titlen: den dobbelte kristendom. Findes der
mere end en kristendom? Det er indlysende at der kan findes flere forståelser af
kirkelighed og kristendom, men det kan der jo kun, fordi der findes en kristendom. Sådan
må det i hvert fald se ud teologisk. At man kan anskue det religionssociologisk og
historisk og på mange andre måder er klart, men så forsvinder meningen med at kalde det
for dobbelt kristendom, så bliver det til et spørgsmål om forskellig art af
religiøsitet. Vores store problem i den demokratiserede folkekirke er jo at det er en
Corpus Christianurn tanke fra middelalderen, der i 16. årh. blev nationaliseret og i det
20. århundrede demokratiseret: et nationalt folk hører sammen med en national kirke.
Problemet opstår når denne tanke demokratiseres, for så bliver det til at vi i Danmark
har religionsfrihed indenfor folkekirken i steder for i samfundet. Når dette princip
gøres til grundlag, så kan man naturligvis godt tale om den dobbelte kristendom.
Spørgsmålet er, om ikke det burde hedde deri dobbelte religiøsitet. Men på den måde
ar strække våben over for et uheldigt faktum er at forsømme sin pligt som teolog og
præst til at kæmpe for sand evangelisk kristendom. Og det må man jo nok sige, NHG ikke
prøver på at definere, eller det giver for folk, der bruger statistik som
støttedisciplin, ingen mening. Straks i kapitel 1 (s. 15) viser det sig også, hvoraf
forvirringen kommer i NHG's kristendomsforståelse. Han støtter sine udsagn om, at der
findes en ukirkelig kristendom, på en undersøgelse fra 1970'erne fra det
teologiske fakultet på Københavns Universitet. Her har man (i sin store visdom) spurgt
et antal mennesker om deres forhold til kristendommen, for at »klarlægge omfanget af
'skjult kristendom'.« Hvad har man så spurgt om? »Om man godt kan være en god kristen
selvom man ikke er medlem af nogen kirke?« Ja 76%, nej 10%. Og »Kan man godt være en
god kristen uden at gå i kirke?« Ja 90%, nej 4%. Det er den slags undersøgelser, NHG
beviser det »historiske faktum« ud fra. Problemet med den slags fakta er jo, at man
programmerer svaret på forhånd. For der skal ikke meget forstand til at se, at det er
gået med ordet kristen, som det er gået med ordet gentleman. Det betyder simpelthen
noget moralsk positivt. I middelalderen var en gentleman en, der besad en titel og et
gods. Senere op i tiden begyndte betydningen af ordet at ændre sig, idet man sagde at man
godt kunne være en gentleman uden at besidde noget gods og titel. Gentleman blev
simpelthen udtryk for det at være et godt menneske. Og på samme måde er det gået med
ordet kristen. Det er blevet synonymt med godhed og næstekærlighed og moralsk god
opførsel. Når man altså i undersøgelsen spørger, om man kan være en god kristen uden
at gå i kirke, så spørges der i ikke om andet, eller der svares ikke på andet, end om
man kan have en god moral uden at gå i kirke. Men det er jo ikke udtryk for en skjult
kristendom. Det er jo slet og ret meningsløst. Skulle spørgsmålet stilles rigtigt
skulle det lyde: kan man være kristen uden at tro på Gud og Kristus? Selv her vil
synonymiteten mellem god og kristen være så indgroet i folk i dag, at nogle formodentlig
vil svare ja. I det hele taget er NHG's maner med at bygge på såkaldte videnskabelige
undersøgelser udtryk for den udbredte scientisme, der rider teologien som en mare,
forestillingen om, at man ved en efterligning af naturvidenskabernes arbejdsmetoder kan
opnå en større eksakthed og videnskabelighed på områder, der angår tro og kultur og
historie, samliv og moral. Så vidt jeg husker, skrev NHG også i sin bog fra I 988
»Teologi og kultur«, at på det teologiske fakultet på universitetet skal der
undervises i den for tiden herskende religion i landet. Sandhedsspørgsmålet stilles
ikke. Vi beskriver og observerer blot ligesom de rigtige videnskabsmænd, og så skifter
hypoteser og anskuelser; at man skulle drive teologi, fordi der skal prædikes på
søndag, og at der skulle bestå en uopløselig sammenhæng mellem teologi og forkyndelse
det falder Ikke NHG ind.
Statistisk evangelium
NHG har det med at begynde med nogle tal (kvantitet) for derfor at bevæge sig over i
teologisk udlægning (kvaliteter) af nadverens betydning, for igen at slå over i
psykologiske kvantitative overvejelser over, hvad gudstjenestens dele generelt betyder for
nutidsmennesket. På s. 83 begynder NHG med en række tal - en slags statistisk evangelium
åbenbart - fra en overvægt i udmeldelserne i 1974 er der sket det, at i 1995 har
indmeldelserne oversteget udmeldelserne. Så siger han så: »Denne udvikling går stik
imod alle forventninger«. Hvis forventninger er det? Er det ikke bare de forventninger,
der kommer af at hylde sækulariseringsteorien, som NHG formodentlig er flasker op med i
sit studium, og som altså netop viser det spild af tid, det er for en teolog at tænke i
statistik. jeg kunne også godt tænke mig at se undersøgelsen, som NHG må støtte sig
til, hvor han beskriver de psykologiske omstændigheder ved voksendåb: »Det er ikke
ofte, danskere græder offentligt, men ved voksendåb sker det.« s. 85. Er det Hans Raun
Iversen, der har lavet denne undersøgelse?
Problemet, jeg synes er værd at debattere i forlængelse af NHG's bog,
er altså, om vi kan leve med et folkekirkeligt princip, der hedder »religionsfrihed i
folkekirken i stedet for i samfundet«. Det stiller spørgsmålet om forholdet mellem de
ukirkelige og de kirkelige klarere, end når man på NHG's måde taler om den dobbelte
kristendom.
Niels Henrik Gregersen,
»DEN DOBBELTE KRISTENDOM«
Paul Kristensens forlag 1996, 102 s.
Torben Bramming,
Frimenighedspræst i Ryslinge
|