|
Spørgsmål til Søren Giversen - om |
Thomasevangeliet
|
Debatindlæg af Andreas Davidsen
Præsteforeningens Blad, 13. februar 1998/7, side 145-147 |
Anledningen til de følgende spørgsmål til Søren Giversen er den film om
Thomasevangeliet der kort før jul blev vist i TV2 og som havde Søren Giversen som
hovedaktør og videnskabelig ankermand. "Det hemmelige ord" hed filmen. Den var
lavet af Lone Alstrup og Anne Hjort og optaget on location i de egne hver Thomasevangeliet
blev fundet og i det museum i Kairo hvor det nu opbevares.
Lad det være sagt straks at det var en meget smuk film,
fængslende, godt fortalt. Kunstnerisk set forbilledlig.
Forbilledlig var også den måde hvorpå Søren Giversen, på en
jævn og ligefrem måde fremlagde det store og vanskeligt forståelige stof, som han jo
har forsket i hele sit voksne liv.
Alligevel synes jeg nok der er et par spørgsmål der kan være
grund til at stille til Søren Giversen i filmens anledning.
Det er Søren Giversens opfattelse at Thomasevangeliet ikke er
noget gnostisk skrift. Og det er det så nok ikke. I filmen begrunder han det med at der
ikke i Thomasevangeliet findes nogen lære om at verden er skabt af en ond Gud eller ved
en fejltagelse. Men samtidig medgiver han at erkendelse, gnosis ("de hemmelige
ord") spiller en vigtig rolle i skriftet. Og de der har gemt disse ruller har været
et (esoterisk) klostersamfund som har været stærkt optaget af gnostiske strømninger.
Mange af de øvrige ruller er jo decideret gnostiske.
Det vil vel være naturligt om denne gnostiske kontekst har været
med til at præge nogle af udsagnene - ligesom alle skrifter i Det nye testamente er
præget af de menigheder de hører hjemme i og af den overlevering de har været igennem?
Men navnlig mener jeg man må spørge: Hvor ved man fra at der har
eksisteret en kristendomsform hvor Jesu liv og skæbne, hans død og opstandelse ingen
rolle har spillet? Og kan det i så fald i det hele taget kaldes kristendom? Og hvor ved
man fra, som påstået i filmen (af Helmuth Koester), at de nytestamentlige fortællinger
om Jesus skulle være sekundære i forhold til Thomasevangeliets gengivelser af Jesu
udsagn?
To steder i Joh.
Søren Giversen sætter Thomasevangeliet i forbindelse med Johannesevangeliet, som jo
unægtelig også er mere spiritualiserende end de andre evangelier, - uden derfor at være
det mindste udglidende i sin forkyndelse af den korsfæstede og opstandne Jesus fra
Nazareth som frelser og herre. Og som i øvrigt er det af de nytestamentlige evangelier
som der er færrest paralleller til i Thomasevangeliets logier (Thomasevangeliet ved
Søren Giversen s. 11). Forbindelsen bringer Giversen i stand ved hjælp af to steder i
Johannesevangeliet hvor Thomas nævnes.
For det første den afsluttende fortælling om hvordan Jesus efter
sin død kommer til sine disciple gennem lukkede døre og skænker dem Helligånden og
sender dem ud i verden med evangeliet Johs 20,19ff). Ved den lejlighed var Thomas som
bekendt ikke til stede. Og han ville ikke tro på den opstandne uden beviser. Først ugen
efter var Thomas der også, da Jesus kom, og Jesus lod ham da se naglemærkerne i sine
hænder og stikke en finger i sin side. Først derved kom han til tro. Og Jesus sagde da
til ham: "Du tror fordi du har set mig. Salige er de som ikke har set og dog
tror."
Det er nu Givensens påstand i filmen at det heraf skulle fremgå
at "Thomas kom til at stå Jesus nærmest i forkyndelsen af denne tro. Men det kan
vist ikke være tekstens mening! Tværtimod ligger der i teksten en tilrettevisning af
Thomas' krav om beviser og et udsagn om hvad der fra da af skal være enhver
Kristustroendes lod. Det er et løfte til menigheden om at leve af det ord der forkyndes
om Jesus som den opstandne - uden selv at have set. I Johannesevangeliet kan man ikke sige
at Thomas har nogen fortrinsstilling frem for nogen af de andre.
Det er derimod tilfældet i Thomasevangeliet, hvad der bl.a.
fremgår af logion 13, hvor det fortælles at Jesus tog Thomas til side og sagde tre ord
til ham. "Men da Thomas kom tilbage til sine fæller, spurgte de ham: 'Hvad sagde
Jesus til dig?' Thomas sagde: 'Siger jeg blot ét af de ord, som han sagde til mig, så
vil I tage sten op og kaste dem efter mig. Men ild vil komme ud af stenene og brænde jer
op.'"
Disse tre ord mener Søren Giversen at kunne identificere med de
ord fra Jesu afskedstaler, hvor Thomas har spurgt Jesus "Herre vi véd ikke, hvor du
går hen, hvordan kan vi så kende vejen?" Og hvor Jesus svarer: "Jeg er vejen
og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig" (Johs. 14,6).
De tre ord: "jeg er vejen og sandheden og livet" skulle
nu ifølge Søren Giversen være de hemmelige ord fra logion 13 i kraft af hvilke Thomas
Didymos er udlært, ja Jesu åndelige tvillingebror! Men hvor ved Søren Giversen det fra?
Det må da vist være rent gætværk! Sådan som det fortælles hos Johannes er der jo
netop ikke tale om nogen hemmelighed som specielt Thomas skulle komme til at sidde inde
med. Det er Jesu svar på Thomas' spørgsmål, men alle hører det og alle bliver sat til
at forkynde at den korsfæstede og opstandne Kristus ikke blot er vejen, men også
sandheden og livet. Søren Giversen siger i filmen at Thomas og Johannes begge to er af
den opfattelse at Thomas har fået betroet de hemmelige ord, den inderste lære. Det er
unægtelig en opsigtsvækkende hypotese men jeg kan ikke se at der er nogen som helst
holdepunkter for den i Johannesevangeliet, som påstået af Søren Giversen.
Når der er grund til at hæfte sig ved disse ting er det ikke
blot af eksegetiske årsager, men også fordi Thomasevangeliet som bekendt nærmest er
blevet det sande evangelium, kristendommen i en nøddeskal for dele af "den
nye åndelighed". Her har man jo et bekvemt evangelium hvor det kun er "Jesu
ord", "hans filosofi", det drejer sig om og ikke hans liv og skæbne, ikke
korsfæstelsen og opstandelsen, ikke dåb og nadver, ikke tro og omvendelse, kort sagt
ikke alt det forargelige i kristendommen. Og her har man et skrift der med lidt
behændighed lader sig forbinde med Østens religioner, buddhismen især, - som det også
sker i filmens slutning.
Bertelsens Kristus
I Jes Bertelsens bog "Kristusprocessen" fra 1989 (som alle præster burde
kende) hilses fundet af Thomasevangeliet da også som noget af en åbenbaring: Jes
Bertelsen skriver: "For visse er fundet af denne tekst dybt meningsfuld. Det kunne
være et tegn på, at en ny og dybere til nutiden mere svarende udlægning af
kristendommen er på vej. At Thomasevangeliet er fundet ved Nag Hammadi kunne anses for at
være et afgørende skridt fremad i Kristusprocessen. Måske tiden nu er inde til, at de
mange kunne åbne sig for de mysterier, der fremlægges i Thomasdokumentet. Og måske er
disse åbne hemmeligheder kommet for en dag, fordi verden nu er mere parat til at forstå
og virkeliggøre dem. En sådan tankegang er ikke fremmed for den spirituelle proces på
jorden" (s. 44).
Jeg vil selvfølgelig ikke på nogen måde påstå at det skulle
være Søren Giversens opfattelse. Giversen har gjort et stort og fortjenstfuldt arbejde
med et af de mest sensationelle fund til forståelse af den tidlige kristendom, der er
gjort i vores tid. Giversen er videnskabsmanden. Det er som det skal være. Men
videnskabsmænd kan jo også misbruges. Og det synes jeg sker i filmen om "Det
hemmelige ord". Derfor vil jeg godt have Giversen til at besvare ovennævnte
spørgsmål, - og måske ikke mindst vil jeg bede Giversen at gøre rede for sin
stillingtagen til den brug af Thomasevangeliet som f.eks. ovenanførte citat af Jes
Bertelsen er udtryk for.
Lone Alstrups og Anne Hjorts film slutter med at sige at denne
inderste lære skulle svare til hvad man også finder i andre (østlige) religioner, og
det er jo god nyreligiøs filosofi at mene det. Det er også hvad man bl.a. kan finde
udtrykt i Jes Bertelsens førnævnte bog. "Hvad Buddha begyndte, videreførte
Kristus" skriver Bertelsen (s. 79). Jeg gentager: Jeg vil ikke på nogen måde
påstå at det skulle være Søren Giversens opfattelse. Men med filmen "De hemmelige
ord" har Jes Bertelsen-bevægelsen fået en ny kultfilm. Det er ikke noget tilfælde
at filmen slutter med en "tak til dr. phil. Jes Bertelsen, der har givet inspiration
til denne film".
Andreas Davidsen
Skovbrynet 28, Sønderborg
|