Regin Prenter
Bibelsk fællesbøn
Hvad er tidebøn
HVAD ER TIDEBØN?
Hvad er tidebøn egentlig? Navnet siger, at det er en bøn, som foregår på bestemte
tider, altså ikke en spontan bøn, der bryder ud, når hjertets trang kræver det, men en
ordnet bøn, der med regelmæssige mellemrum forrettes som en kristen pligt, en tjeneste i
kirken.
Begge slags bøn, den spontane og
den ordnede, har altid fulgtes ad i Guds folk. I Gammel Testamente finder vi dem begge.
Salmernes bog var ganske vist ikke i det gamle Israel en tidebog, som den siden blev det i
den kristne kirke, men dens bønner var alligevel faste bønner, bestemt til ordnet brug i
templet ved fester eller mindre hellige handlinger, syndofre og takofre f.eks. Men ved
siden af den ordnede bøn, som indeholdes i Salmernes bog, skildrer Gammel Testamente
også ofte fri bøn, f.eks. Abrahams træls bøn, inden han drog ud for at finde Isak en
hustru, eller Jakobs bøn, da han skal møde sin broder Esau, eller Samsons bøn, da han
styrter Dagonstemplet i grus, eller Davids bøn for hans og Bathsebas døende barn.
Også i Ny Testamente finder vi
begge slags bøn. Jesu bøn ved Lazarus' grav (Johs. 11, 41-42) eller Stefans bøn, da han
stenes til døde (Ap. Gern. 7,59-60), er fri bøn, Og Jesu tale om bøn i
Bjergprædikenen, Matth. 7,711, og i Luk. 11,5-12 sigter tydeligt nok til spontan bøn. 1 . DE FØRSTE KRISTNES BØN.
Men i Apostlenes Gerninger kap. 3,1 hører vi, at Peter og Johannes går op til
Helligdommen ved bedetimen i den 9. time (kl. 15). Det tyder på, at de første kristne
har overtaget de jødiske faste bedetimer, Man havde tre: morgen, middag (eller
eftermiddag) og aften.
De mange jøder, der levede langt
borte fra Jerusalem, plejede at bede morgen- og aftenbønnen på den tid, da i Jerusalems
tempel det daglige morgen- og aftenoffer blev frembåret. Middagsbønnen eller
eftermiddagsbønnen fandt hyppigt sted ved den 9. time, altså kl. 15.
Det lille efterapostolske skrift,
De 12 apostles lære, som stammer fra slutningen af det 1. århundrede og altså er
samtidig med de yngste skrifter i N.T., foreskriver de kristne at bede tre gange om dagen.
Tidspunkterne angives ikke. Men det har vel været de kendte jødiske bedetider: morgen,
middag eller eftermiddag og aften.
I slutningen af det 2. århundrede
bevidner den kendte theolog, Klemens af Alexandria, at der er kristne, som beder ved den
tredje kl. 9, den sjette kl. 12, og den niende time, kl. 15. De samme tre tider anbefaler
den kristne advokat Tertullian i Nordafrika for de kristnes bøn og minder om, at
Helligånden blev udgydt over apostlene ved den tredje time, og at Peter bad i den sjette
time, da sendefærden fra Kornelius ankom fra Kæsarea (Ap. Gern. 9,11), og at Peter og
Johannes gik op i templet ved den niende time for at bede (Ap. Gern. 3,1), da de helbredte
den lamme. Men udover disse tre tider, kl. 9, kl. 12 og kl. 15, nævner Tertullian også
morgenbønnen og aftenbønnen og bønnen ved nattens begyndelse.
Alle disse tidebønner er på
Tertullians og Klemens tid den enkelte kristnes bønner. Det er den enkelte kristne, som
på de fastsatte tider forretter sin ordnede bøn, som Peter, da han i Joppe gik op på
taget for at bede, De samme seks tider omtaler ved samme tid som Klemens i Alexandria og
Tertullian i Nordafrika for Roms vedkommende præsten Hippolyt, Og omkring midten af 3.
århundrede nævner biskop Cyprian i Nordafrika i sit skrift om Herrens bøn de samme
bedetider.
Tidebønnen er altså i de første
3 århundreder alle kristnes bøn, som de beder hver for sig til de fastsatte tider.
2. MENIGHEDSBØN.
I det fjerde århundrede har kristendommen sejret over de andre religioner i Romerriget,
og menighederne er blevet store. Nu hører vi om tidebønner for menigheden i kirken, Hvor
bibelske salmer synges. Det læser vi f.eks. i en kommentar til Salmernes bog, skrevet af
Euseb af Kæsarea, som døde 339 e. Kr., men endnu tydeligere i de såkaldte
"Apostoliske Konstitutioner" - en græsk kirkeorden - fra anden halvdel af 4.
århundrede. Tidebønnerne skal finde sted om morgenen, ved den tredje, ved den sjette og
den niende time, om aftenen og ved hanegal. Det er de seks bedetider, som vi hørte om hos
Tertullian. De apostoliske konstitutioner ønsker imidlertid, at de kristne skal bede
disse bønner i menigheden under biskoppens, dvs. sognepræstens ledelse, Hvis det ikke er
muligt, da skal den enkelte bede bønnerne alene eller sammen med et par andre derhjemme.
Tidebønnens indhold betegnes i de apostoliske konstitutioner som salmesang,
skriftlæsning og bøn, altså det, der den dag i dag fylder vor tidebøn. Om aftenen skal
f.eks. den 141. salme synges på grund af verset: som røgoffer gælde for dig min bøn,
mine løftede hænder som aftenoffer! Om morgenen synges salme 63.
Om de kristne nu overalt er kommet
til tidebøn i kirken så er naturligvis meget tvivlsomt. I Vesterland har vi fra
samme tid eller lidt senere vidnesbyrd om, at lægfolk kun kom til tidebøn i kirken
morgen og aften. De andre tider var stadig den enkelte kristnes bedetider.
Altså i kirkens første 4-5
århundreder var tidebønnen til de 6 bedetider alle kristnes bøn i lønkammer eller i
hjemmene, men efterhånden bliver i hvert fald morgen- og aftenbønnen til
menighedsbedegudstjenester.
3. MUNKE OG PRÆSTERS BØN
På samme tid dukker imidlertid en ny form for fælles tidebøn op, klostrenes bedetider,
Og den skulle få den allerstørste betydning både for tidebønnernes indhold og form, og
for det syn, man anlagde på denne bedetjeneste. Bøn var jo en af munkelivets vigtigste
tjenester, og det var derfor naturligt, at tidebønnerne udvikledes til fint opbyggede
bedegudstjenester. I klostrene læses og synges tidebønnerne altid i fællesskab i
klostrets kirke. Det samme kom også til at ske ved domkirker og andre store kirker, hvor
der var flere præster, der levede et fællesliv, et domkapitel eller et stift. Og her
efterlignede man mere og mere den kunstfærdige form for tidebøn, som efterhånden havde
udviklet sig i klostrene. Det store omfang og den kunstfærdige form medførte med tiden,
at menigheden ikke mere deltog så hyppigt i tidebønnen. Og da i Vesterland det latinske
kirkesprog i middelalderen overalt var blevet et fremmedsprog, som menigmand ikke forstod,
gled tidebønnen længere og længere bort fra lægfolket. Den blev frem for alt munkenes
og præsternes bøn, ikke mindst da præsten forpligtedes til at læse tidebøn privat.
Men den gamle skik, at menigheden i hvert fald var med til morgenbønnen, Laudes, og
ganske særlig til aftenbønnen, Vesper, har i den romersk-katholske kirke holdt sig helt
op til vor tid.
4. REFORMATIONEN OG TIDEN DEREFTER.
Med reformationen forsvandt klostrene. Den latinske tidebøn blev nu overtaget af
latinskolerne hvor den her hos os i den form, som Kirkeordinansen af 1537 havde givet den,
bevaredes i 100 år til 1640. I det år afskaffedes det latinske sprog ved tidesangen; men
denne selv fortsatte endnu mere end ét århundrede på dansk, hvor der var latinskoler, I
slutningen af det 18 århundrede forsvinder den dog langsomt fra sted til sted: i Viborg
1772, i Århus l777, i København 1797; og ved rescriptet af 27. dec. 1805 blev
tidebønnen som latinskoledisciplenes særlige tjeneste endelig ophævet. Det, vi kalder
skolernes morgensang, er den sidste mindelse om den.
Men samtidig med at den latinske
tidebøn efter reformationen vandrede fra klostrene over til latinskolerne, søgte
reformatorerne at genoplive den oldkirkelige tidebøn som menighedsgudstjeneste. Laudes
(eller matutin), morgensangen, og Vesper, aftensangen, blev bibeholdt, også om hverdagen
som bedegudstjenester for menigheden, hvor skriften og katekismen udlagdes for folket. I
Danmark blev disse ugedagsgudstjenesters særpræg mere og mere udvisket, især da man
også begyndte at holde altergang ved dem, Med den gamle tidebøn havde de da ikke
længere nogen forbindelse.
Og således gik det til, at
tidebønnen forsvandt fra den danske gudstjeneste, til trods for at det havde været
reformatorernes udtalte vilje, at den skulle bevares.
Det gjaldt ikke blot tidebønnen
som korsang i skolerne og som menighedsgudstjeneste i kirken, men også præstens
tidebønslæsning. Tidebønslæsningen var for præsten i løbet af middelalderen blevet
en meget tung byrde, fordi han måtte bruge den samme ordning som klostre og stifter, men
jo ikke havde hele dagen til sin rådighed til bøn. Og den dag i dag er
tidebønslæsningen for den romersk-katholske præst en byrde, som kan være meget tung at
bære. Derfor lyder der nu i forbindelse med det 2. Vatikanerkoncil meget stærke krav om
en reform af præstens tidebøn i Romerkirken, Professor Hans Küng siger herom i sin bog
"Kirche im Konzil" (The living Church): "Det er næppe nødvendigt at
understrege den kendsgerning at præstens bøn i vore dage målt med den målestok, der
indeholdes i Matthæus 6,7 (Men når I beder, må I ikke bruge overflødige ord som
hedningerne), på mange måder befinder sig i en jammerlig tilstand. I stedet for at give
åndelig styrkelse, er breviaret (tidebønnen) ofte ikke andet end endnu en byrde, som
verdenspræsten næppe er i stand til at bære. I stedet for at give en ansporing til
bøn, gør breviaret, fordi man skal igennem en enorm masse af ord, alt for ofte den
virkelig gode, dybt engagerede bøn umulig... For præsterne i verden er der ingen grund
til at bevare en klosterlig tradition. Det nuværende besvær er jo opstået netop fordi
en form for bøn, som passede udmærket til munkesamfund, i historiens løb simpelthen
blev pånødet præsterne i verden... Verdenspræstens bøn behøver ikke nødvendigvis at
være kortere, men den skal være bedre, dybere og mere samlet; og hvis han skal opnå
det, må han have tid til sin bøn, en tid i fred og ro, hvor han ikke behøver at skynde
sig, men kan være helt fri over for Gud. Ifølge Matth. 6,7ff, består bønnen ikke i at
sige en stor mængde ord, men i at være fyldt af fred og at være fri over for Gud.
Konkret vil det sige, at hvad vi trænger til er en ordning af bønnen, som foreskriver
denne rolige, samlede tid til Gud. Men en ordning, som foreskriver et bestemt antal ord,
vil, selv om bønnen er forkortet, igen og igen, under hverdagens travlhed, som den
præger en præsts liv i dag, lede til en forjasket bøn, som er usund og har en
dødbringende virkning for præstens gudsforhold." Küng foreslår en ordning, som
for en romersk-katholsk præst af den samme grund må synes uhørt radikal, sammenlignet
med den nuværende breviarlæsning. Han siger: "Hvis vi går ud fra, at en bedetid
på tre kvarter hver dag blev fastsat som obligatorisk for verdenspræsten, kunne
følgende ordning foreskrives. Det første kvarter: en fortsat læsning af bibelen,
begyndende med 1. Mosebog og endende med Johannes Åbenbaring, og så forfra med l.
Mosebog igen. Det andet kvarter: Meditation eller læsning af opbyggelseslitteratur,
f.eks. kirkefædre eller middelalderens mystikere eller god moderne opbyggelseslitteratur.
Tredje kvarter: Morgen og aftenbøn, bestående hovedsagelig af bibelske psalmer og andre
passende bønner, i stedet for de latinske hymner, som ofte er uforståelige... På denne
måde ville den katholske præst lære, indirekte, at bede psalmerne udenad på sit eget
sprog, og han ville så være i stand til at bruge dem, sådan som den protestantiske
præst i almindelighed ventes at gøre det, ved de forskelligste lejligheder, både i den
offentlige gudstjeneste og i sin præstelige sjælesorg, især når han besøger syge og
døende."
Hvad en romersk katolik som
professor Küng her siger om præstens tidebøn, kommer meget nær op ad det, som
foresvævede Luther. Han ville ikke afskaffe præstens tidebøn. Men han ønskede at befri
præsten for den uhyre byrde, som den latinske breviarlæsning var blevet. Han siger i
fortalen til Den store Katekismus, hvor han meget skarpt omtaler de nye evangeliske
præster som skammelige frådsere og bugtjenere, som snarere skulle være svinehyrder
eller hundepassere end sjælesørgere og sognepræster, følgende: Blot de dog gjorde så
meget, når de nu er fri for det unyttige og besværlige remseri ved de syv tider, at de i
stedet morgen, middag og aften læste en side eller to af katekismen, af En lille bog om
bøn, af Nye Testamente eller noget andet af bibelen, og bad Fadervor for dem selv og
deres sognebørn, for at de dog viste evangeliet ære og taknemmelighed, til gengæld for
at de ved det er blevet befriet for så mange byrder og besværligheder. Skammede de sig
dog blot en smule over, at de, som svin og hunde, ikke har bevaret mere af evangeliet end
sådan doven, skadelig, skændig, kødelig frihed." Den evangeliske tidebøn, Luther
her anbefaler præsten, ligger meget nærved det, professor Küng i fremtiden ønsker som
tidebøn for den katholske præst.
For resten foreskrev også den
danske præsteed i ritualet af 1685, som ligger til grund også for vort nuværende
præsteløfe, en evangelisk tidebønslæsning for præsten. Det hedder i præsteedens 4.
afsnit: "For det fjerde lover jeg, at jeg med den største flid vil læse de hellige
skrifter og med ikke mindre omhu grunde over troens artikler, så at jeg ikke vil tillade,
at nogen dag hengår, på hvilken en bestemt tid ikke optages af den hellige læsning,
undtagen hvis det må ske på grund af helbredet eller uundgåelige hindringer."
Ritualet foreskriver imidlertid
ikke, hvilken tidebønsordning præsten skal følge. Som i Luthers fortale til Store
Katekismus overlades det til præsten selv at finde ud af, hvad han skal læse i den
"hellige læsning". Det er vel grunden til at denne læsning hos de fleste
præster i århundredernes løb er blevet mere eller mindre tilfældig og mindst af alt
har karakteren af en velordnet tidebøn, som den ellers skulle være. Det er da også
yderst betegnende, at denne bestemmelse i den gamle præsteed har skiftet fuldstændig
karakter, da den i ændret form indgik i det nugældende præsteløfte fra 1870: Der
hedder det blot: "at jeg vil stræbe efter, ved flittig og alvorlig granskning af
Guds ord og troens hellige lærdomme, altid fuldkomnere at danne og dueliggøre mig til
dette hellige embede..." Forpligtelsen til tidebøn er her blevet til en forpligtelse
til fortsat theologisk studium.
HVORFOR TIDEBØN?
Hvad kan vi nu af dette yderst kortfattede overblik over tidebønnens historie lære til
besvarelse på spørgsmålet: Hvorfor tidebøn?
1 . ALLE KRISTNES BØN
Vi kan for det første slå fast at tidebønnen i sin oprindelse er alle kristnes bøn, At
de kristne, helt tilbage i aposteltiden, ikke alene har øvet den spontane bøn, som er
uadskillelig fra al levende tro, men tillige overtog og uddybede den jødiske ordnede bøn
til faste tider, beror vel frem for alt på arven fra den gamle pagt: "Lovsang
tilkommer dig på Zion, o Gud, dig indfrier man løfter, du, som hører bønner,"
(Ps. 65,2) og på Jesu forkyndelse om bønnen som Guds befaling og forjættelse, som han
f.eks. fremsætter den i lignelsen om den uretfærdige dommer, der hos Lukas betegnende
indledes med disse ord: "Men han talte til dem en lignelse om, at de burde altid bede
og ikke blive trætte." (Luk.18,1-8).
Om tidebønnens form er hermed
endnu ikke sagt noget bestemt udover det meget afgørende, at den må være en sådan, at
den kan føje sig ind i den enkelte kristnes daglige liv, sådan som det må have været
tilfældet i de første århundreder, da tidebønnen endnu ikke var blevet munkes eller
præsters speciale, men var alle kristnes tjeneste.
Spørger vi: hvorfor tidebøn? kan
vi med henvisning til dette første - og vi kan vel tilføje klassiske - afsnit af
tidebønnens historie sige: Vi arbejder med tidebønnens genoplivelse i en eller anden
form, fordi ordnet bøn er et uundværligt led i den bønnetjeneste, der er alle kristnes.
Og med henblik på den udvikling, som tog fart fra middelalderens begyndelse, hvorved
tidebøn på et uforståeligt sprog blev et speciale for munke, nonner og præster, som
lægfolket ikke længere kunne tage del i, må vi slå fast: denne udvikling var tydeligt
nok en afsporing af tidebønnen og skulle ikke gerne gentages. Vi vil i denne sammenhæng
også erindre de moderne reformkatholikkers ønske, som f.eks. Hans Küngs, om reform af
tidebønnen, der ikke blot gør den mere overkommelig for præsten, men påny gør den til
hele det kristne folks bedetjeneste. Man kan også i denne sammenhæng pege på et stykke
af tidebønnens historie, som jeg før i min lynhurtige oversigt ikke omtalte, nemlig
tidebønnens historie i den anglikanske kirke. Da klostrene her forsvandt, lod man ikke,
som hos os, den latinske tidebøn vandre over i latinskolerne, hvor den jo i lige så høj
grad som i klostrene kom på afstand af menigheden. Men i "The book of Common
Prayer" gjorde man morgen- og aftenbønnen til en virkelig menighedsgudstjeneste - og
samtidig til præstens daglige tidebøn - som i mere end 400 År har været en evangelisk
tidebøn på modersmålet, som vi ikke kan lade upåagtet, når vi i vor kirke arbejder
med tidebønnens fornyelse.
2. SÆRLIGE GRUPPERS BØN.
Dernæst kan vi af tidebønnens historie lære, at den kendsgerning, at tidebønnen er
alle kristnes tjeneste, ikke udelukker, at visse kristne øver den på en særlig måde og
under særlige former. Når Apostlenes Gerninger særlig fremhæver, at apostlene Peter og
Johannes øver tidebønnens tjeneste, ligger naturligvis deri ikke, at de var de eneste,
der gjorde det i menigheden. På den anden side er det heller ikke udelukket, at Lukas
ønsker at fremhæve, at selve aposteltjenesten i speciel forstand også omfattede en
regelmæssig bedetjeneste. I hvert fald var det ikke det, der var galt i den
middelalderlige udvikling af tidebønnen som jeg før omtalte, at munke og præster påtog
sig at øve tidebønnens tjeneste på en særlig måde - hyppigere og i en rigere form -
end andre i menigheden. Det gale var blot det, at det blev gjort på en sådan måde, at
det let blev en byrde i stedet for en ægte tjeneste, og sådan at hele menighedens
tidebønstjeneste skubbedes i baggrunden.
Det var helt igennem i sin orden,
at klostersamfundet og præsterne opfattede tidebønstjenesten som betroet dem i en
særlig form, Vi så da også, at både Luther og vort gamle danske kirkeritual tog det
som en selvfølgelighed, at præsten her havde en særlig tjeneste, Og den måske ikke
særlig lykkelige idé at lade latinskoledrenge overtage munkes og nonners bedetjeneste
viste i hvert fald, at man var klar over, at tidebønstjenesten i menigheden også kan og
bør øves på en særlig måde af særlige grupper inden for menigheden.
Præstens tidebøn er et kapitel
for sig, Jeg læste for mange år siden i Kirkeligt Samfunds Julebog en artikel af Erik
Appel om sognepræstens gerning, hvori han bl.a. sagde, at han, når han en sen aften
passerede præstegården og så, at der var lys i studerekammeret endnu, efter at alle
andre i sognet var gået til ro, kunne føle en stor taknemmelighed ved at tænke på, at
der dog i sognet altid er en, som har til opgave at våge og bede for alle. Det var en fin
erkendelse af, hvad præstens tidebønstjeneste egentlig er, som jeg ikke siden har kunnet
glemme. Og det gør det jo ikke ringere, at det var en grundtvigsk lægmand, der så det,
som måske slet ikke kendte ordet "tidebøn".
Vi vil af dette stykke af
tidebønnens historie lære, at der også i moderne menighedsliv er brug for
tidebønsformer, som bruges af mindre kredse inden for menigheden, som frivilligt påtager
sig en særlig form af den fælles bønnetjeneste. Hvor klosteragtige samfund gror frem,
som f.eks. Taizé-broderskabet, som nu også har et dansk medlem, er det klart, at
tidebønnen har sin plads dér og må finde en form, som passer dertil, men som ikke uden
videre kan blive den form, der passer til de almindelige lægfolks tidebøn.
Men i moderne evangelisk
menighedsliv er det vel ikke i første række sådanne eventuelle nye klostersamfund, vi
må tænke på, men snarere mindre bedekredse rundt omkring i menighederne. De grupper af
lægfolk f.eks., som har båret det, man i nyere tid har kaldt det frivillige kirkelige
arbejde, vil ikke kunne øve deres tjeneste uden at forene den med en bedetjeneste. Når
man i vor tid ofte ser skævt til sådanne grupper, som en slags ufolkekirkelige, halvt
sekteriske, såkaldt "lukkede kredse", bør det understreges, at lægemidlet
herimod ikke kan bestå i en eller anden organisatorisk indlemmelse af dem i det store
folkekirkelige maskineri, så sådanne folk skal tariflønnes, som kirkebetjente og
kordamer, For det bliver man i og for sig ikke kirkelig af. Men kirkelige kan sådanne
kredse kun blive ved i deres bedetjeneste at være med til at bære hele kirkens, ja, hele
verdens sag frem for Gud, At tidebønsfornyelsen bæres frem af mindre kredse inden for
folkekirken, er der i og for sig intet galt i. Det behøver på ingen måde at modvirke
forståelsen for, at tidebøn - i ordets vide forstand - er og må være alle kristnes
sag. Galt bliver det først, hvis disse mindre kredse gør tidebønsfornyelsen til et
partiprogram. Derfor må man for denne sag håbe, at den i de kommende år f.eks. ikke
går hen og bliver et specielt højkirkeligt programpunkt. Men at højkirkelige grupper
dyrker den og netop gennem tidebønnen til stadighed modtager en udfordring til at være
kirkelige i deres bedetjeneste og ikke blot specielt højkirkelige - det er helt i sin
orden.
Af den anden fase i tidebønnens
historie, tidebønnen som kloster- og præstebøn, vil vi til besvarelse af spørgsmålet:
Hvorfor tidebøn? udlede svaret: Vi arbejder med tidebønnen, fordi der også er en
særlig bedetjeneste, betroet præster og mindre grupper i menigheden, og som har behov
for hjælp til genoplivelse af den ordnede bøn.
3. BIBELSK FÆLLESBØN. DELAGTIGHED I KRISTI FORBØN.
Endelig vil jeg til slut fra tidebønnens historie fremdrage et tredje moment. Det er
ejendommeligt for tidebønnen gennem hele dens historie, både som alle kristnes bøn og
som præsters og munkes - eller latinskoledrenges - bøn, at dens hovedbestanddel er
psalmodien, det at bede de bibelske salmer i uløselig forbindelse med en fortsat læsning
af den hellige skrift. Hvorfor spiller de bibelske salmer og den bibelske læsning en så
stor rolle i tidebønnen?
Det er, fordi tidebønnen, til
forskel fra den spontane bøn, ikke er den enkeltes private bøn - det er den heller ikke,
når den læses eller bedes af den enkelte i lønkammeret - men kirkens bøn. Og hvad vil
det sige? Det vil sige at den er deltagelse i den opstandne og himmelfarne Herres, Jesu
Kristi ypperstepræstelige forbøn for verden.
I salme 110, v. 4 står om kongen,
at han skal være præst evindeligt på Melkizedeks vis. Da denne salme i den ældste
menighed blev udlagt om Jesu kongegerning ved Faderens højre hånd, blev dette vers
forstået om den forbøn for sin kirke på jorden, ja for verden, som den himmelfarne
Herre frembærer for Faderen i Himmelen. Det er især Hebræerbrevet, som udfolder denne
tanke, at Kristus er den himmelske ypperstepræst, der, som det hedder i kap. 7, v. 25,
lever altid til at gå i forbøn for os. Men det er ikke blot i Hebræerbrevet, vi møder
denne tanke, Også Paulus siger i Rom. 8, 34: "Kristus er den, som er død, meget
mere, som er oprejst, som er ved Guds højre hånd, som også går i forbøn for os."
Denne tanke om den himmelfarne
Herres forbøn kan imidlertid let blive underlig fjern og abstrakt, hvis man glemmer, at
den himmelske ypperstepræsts tjeneste i den himmelske helligdom består deri, at han
løfter sin kirkes jordiske præstetjeneste op til Faderen i Himmelen og gør den til sin.
Hvad Jesu præstetjeneste er, det finder jeg intet sted bedre udtrykt end i en linie fra
Ingemanns påskesalme, "Nu ringer alle klokker mod sky"
Livskongen løfter op med sig
til livet sin børnevrimmel.
Jesu himmelske præstetjeneste er altså uløselig forbundet med hans kirkes jordiske
præstetjeneste, de troendes præstedømme, eller som det også tit kaldes: det
almindelige præstedømme. Om de frelste hedder det i Åbenbaringsbogens kap. 5, v. 10:
"og du - det er Kristus som Guds lam, der tales til - har gjort dem for vor Gud til
et kongerige og til præster." Det er samme tankegang, vi kender fra 1. Peters brevs
2. kapitel, v. 5: "lad eder selv som levende sten opbygge som et åndeligt hus, til
et helligt præsteskab, til at frembære åndelige ofre, velbehagelige for Gud ved Jesus
Kristus", og v. 9: "Men I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et
helligt folk, et folk til ejendom, for at I skal forkynde hans dyder, som kaldte eder fra
mørke til sit underfulde lys."
At være præst er jo at stå i sit
eget og andres sted for Gud i bønnens og taksigelsens offertjeneste. Sådan står Kristus
for Gud som hele menneskeslægtens præst. Og sådan står vi, som tror på ham, i ham og
med ham for Gud, delagtige i hans præstetjeneste, Og når præstetjenesten er det at
bære verden og menneskene frem for Gud, så må den spænde over himmelen, hvor Gud bor,
og jorden, hvor menneskene bor. I himmelen bærer den store ypperstepræst bønnen frem
for Faderen, på jorden står hans kirke, som er hans legeme sammen med verden og
menneskene i den nød, som bæres frem i bønnen, Men det er én eneste præstetjeneste,
Jesu Kristi og hans folks kongelige præstetjeneste.
Det må man se, for at
forestillingen om Jesu forbøn i himmelen kan få et konkret og levende indhold. Den
forbøn, han bærer frem i himmelen, er den, som hans legeme på jorden, hans menighed for
og med verden råber op mod himmelen.
Og det er først, når man ser
denne enhed i Jesu Kristi ypperstepræstelige bøn, enheden mellem hans himmelske adgang
til Faderen og hans legemes, hans kirkes forbundethed med verden og menneskene her på
jorden, at man forstår, hvorfor de bibelske salmer må være grundstammen i al tidebøn.
De bibelske salmer er, netop i
deres historiske egenart, de mest jordbundne, de mest omfattende, de mest uforbeholdne
forbønner for den fortabte verden og menneskene i deres nød, som vi ejer. De blev til i
det Israel, som var udvalgt til at leve med Gud, men som det ikke lykkedes for, fordi dets
konge, som skulle føre det hen til Gud, endnu ikke var kommet. Men da han kom, bad han
selv disse bønner, gjorde dem helt til sin egen bøn, som vi hører det i Gethsemane,
hvor han beder med ord fra den 42. salme, og på korset, hvor han beder med den 22. og 31.
salme. Det var hans egen bøn; men det var ikke hans egen bøn alene. Det var verdens
bøn. Fordi han gjorde verdens sag til sin, hang han på korset og råbte med de
anfægtede i Israel: "Min Gud, min Gud hvorfor har du forladt mig."
Når den kristne kirke gjorde de
bibelske salmer til tidebønnens grundstamme, var det, fordi den forstod, at her, i disse
salmer, var delagtigheden i Jesu Kristi forbøn så fuldkommen som intet andet sted.
Og under alle sine omskiftelser,
også under alle udglidninger og afsporinger, har det væsentlige i tidebønnen altid
været det, at her bad kirken på jorden med Kristus i himmelen. Derfor kan den ikke
nøjes med at bede de spontane bønner, hvor den enkeltes øjeblikkelige begæring kommer
til orde. Men den må i Jesus Kristus ind i den omfattende forbønstjeneste for hele den
uforløste menneskeslægt, Og det er til opøvelse i denne tjeneste, den har fået den
bibelske salmebog betroet.
DET VÆSENTLIGE: DE TROENDES PRÆSTETJENESTE.
Ud fra den tredje iagttagelse fra tidebønnens historie kan vi da til slut som svar på
spørgsmålet: hvorfor tidebøn? svare: Fordi vi som dem, der har fået de troendes
præstetjeneste betroet, i forening med vor himmelske ypperstepræst, trænger til en
oplæring og opøvelse i den præstelige forbøn for verden og menneskene, som vi - ganske
som fædrene - ikke kan finde bedre hjælp til end den, vi modtager i tidebønnens
salmesang og salmelæsning.
Jeg har ud fra tidebønnens
historie prøvet at give nogle svar på spørgsmålet: Hvorfor tidebøn? Derimod har jeg
ikke søgt at svare på spørgsmålet: Hvordan tidebøn. Det er et stort og vanskeligt
spørgsmål, som det imidlertid ikke har været min opgave at rejse i aften.
Ovenstående artikel af professor, dr. theol. Regin Prenter er holdt som foredrag ved
tidesangskonventet i Løgumkloster 1964.
3. Oplag af Bibelsk Fællesbøn er udgivet af Selskabet
Dansk Tidegærd.
|