|
Kommentar til debatten om rapporten om kirkelig
velsignelse af registreret partnerskab |
Nedenstående kommentar til rapporten
'Registreret partnerskab, samliv og velsignelse', som jeg skrev færdig d. 17 juni 1997,
blev efter tur sendt til Jyllandsposten og Kristeligt Dagblad, som begge sagde pænt nej
tak til at bringe den. Kommentaren er sendt til alle danske biskopper og nu til
mailinglisten Teologi og news:dk.livssyn. Man er velkommen
til at anvende kommentaren i andre sammenhænge.
Jeg vil stærkt opfordre til, at man ikke blot
på forhånd tager mine ord for gode varer eller straks afviser dem, men at man læser
RPSV - også hvis man ikke har noget (særligt) imod kirkelig velsignelse af registreret
partnerskab. Rapportens kvalitet er nemlig af en sådan karakter, at det - selv med sagen
ladt ude af betragtning - vil være direkte pinligt at lægge den til grund til
nogetsomhelst.
God fornøjelse!
stud. theol.
Stefan Klit Søndergaard
Nederbyvej 77, Rinkenæs
6300 Gråsten
tlf.: 74654262
e-mail: sks@post-boks.dk |
Kommentar:
For nylig udkom Registreret partnerskab, samliv og velsignelse
Rapport fra et af biskopperne nedsat udvalg vedrørende kirkelig velsignelse af
registreret partnerskab. Denne rapport var på flere måder bestilt arbejde. Dels var
den bestilt af biskopperne, dels var den bestilt af eller måske nærmere affødt af krav
fra Landsforeningen af bøsser og lesbiske om kirkelig velsignelse og vielse af
homoseksuelle par på linie med ægteskabet mellem mand og kvinde.
Desværre ligner rapporten også bestilt arbejde i en mere overført
betydning. Det har af nogle været hævdet, at selve udvalgets sammensætning på forhånd
har afgjort rapportens resultater. Jeg kender ikke udvalgets medlemmer, men læsning af
rapporten bekræfter en sådan opfattelse.
Rapporten er en lang sag på omkring 100 sider fint stillet op med kapitler og
underafsnit. Den behandler forholdet mellem ægteskab og partnerskab juridisk,
sociologisk, folkeligt og kirkeligt. Den behandler velsignelse generelt og specielt i
forhold til homoseksuelt samliv, og den indeholder et udkast til vejledende ritualer for
velsignelse af registreret partnerskab. Konklusionen ender med en anbefaling af kirkelig
velsignelse.
Man behøver
ikke at læse rapporten til ende for se konklusionen, man behøver heller ikke at læse
resuméet, det er nemlig muligt overalt i rapporten at se, hvilken konklusion man vil
nå frem til. Rapporten er ikke reelt bygget op over en linie, hvor man først
loyalt opstiller sagens elementer, senere vurderer dem pro et contra og til sidst drager
en konklusion.
I indledningen
nævner rapporten selv, at udvalget er blevet kritiseret for sin sammensætning, og at et
'alternativt' udvalg blev nedsat fra konservativ teologisk side. Dette udvalg har udsendt
en rapport så tidligt, at man i den 'officielle' rapport har kunnet kommentere den. Der
nævnes, at man løbende i udredningen har taget stilling til nogle af dens argumenter.
Det er ganske rigtigt, man gør det faktisk så ofte og på en sådan måde, at den
officielle rapport kommer til at fremstå som partsindlæg. Det medfører også,
ganske bekvemt, at den, som kritiserer den officielle rapport, let kan fejes af banen og
sættes i bås med forfatterne til den alternative rapport.
Udvalget ser det som sin opgave at tage stilling til, hvilke kirkelige
konsekvenser Lov om registreret partnerskab skal have set i lyset af, at nogle
præster rent faktisk foretager 'vielser' af homoseksuelle par. Udvalget har forstået sin
opgave afgrænset på tre måder, rapporten skal: 1, ikke være en almindelig
undersøgelse af homoseksualitet, 2, ikke være en udredning af spørgsmålet: kirken og
de homoseksuelle, og 3, ikke være overvejelser angående et partnerskabsstiftende ritual
(altså kun ritualer som opfølgning på allerede på rådhuset indgåede registrerede
partnerskaber). Det er meget alvorlige mangler.
1, Med hensyn
til stillingtagen til homoseksualitet ligger rapporten altså uden videre på linie med
den politisk korrekte holdning, at homoseksualitet ikke må være hverken sygdom,
karakterafvigelse eller på nogen anden måde problematisk. Det er uheldigt i det omfang,
at homoseksualitet rent faktisk er problematisk.
2, Rapportens
forfattere, som ikke vil overveje forholdet mellem kirken og de homoseksuelle vil dog
gerne konkludere og siger efter at have nævnt, at præster, der lever i homoseksuelle
forhold har kunnet ordineres, forflyttes og avancere: "Man må konstatere, at
homoseksuel praksis og registreret partnerskab ikke er uforeneligt med at blive og være
præst i folkekirken. De kirkelige myndigheder har således i praksis taget stilling til
spørgsmålet om, hvorvidt homoseksuel praksis og registreret partnerskab er foreneligt
med folkekirkens grundlag". Nej, 'de kirkelige myndigheder' har ikke taget
stilling til noget som helst! Javel, man har ikke blandet sig i disse sager, men det er
grov manipulation på denne måde at antyde at homoseksuel praksis og registreret
partnerskab skulle være foreneligt med eller i overensstemmelse med folkekirkens grundlag
herunder bibel og bekendelse. Det kan administrativ praksis ikke afgøre. I det hele taget
forsøger man igennem rapporten gang på gang at dreje sagen, således at tolerance,
overbærenhed og ligegyldighed bliver forstået som accept, indforståethed og positiv
medvirken.
Og hvad med
sjælesorgen? Jeg tør næsten ikke nævne det: hvad med den homoseksuelle, som betragter
sin homoseksualitet som synd? Hvordan skulle kirken om søndagen eller hvilken som helst
anden dag i ugen kunne tilsige dette menneske syndernes forladelse for noget, som den om
lørdagen velsigner? Skal man sige til folk, at homoseksualitet er en naturlig ting, som
man bør glæde sig over og fejre, og at det modsatte er fordomsfuldt, en forkert
fastholdelse af forældede normer og tanker? Jeg har svært ved at følge med. Jeg kan
simpelthen ikke forestille mig forældre, som ikke synes, at det er ganske forfærdeligt
for deres søn eller datter, hvis vedkommende kommer hjem og fortæller, at han eller hun
er homoseksuel. Måske tænker de lidt på familiens omdømme, men det er nok ikke så
stort et problem, som det var før i tiden. Mon ikke de først og fremmest tænker på og
sørger over, at deres barn ikke kan leve et normalt liv? Hermed ikke sagt, at forældrene
ikke vil gøre alt muligt for at støtte deres barn. Hermed heller ikke sagt, at de måske
ikke sammen med deres barn føler en vis lettelse over ikke længere at skulle skjule
denne sag. Men mon der ligefrem er noget menneske, som glæder sig over homoseksualitet?
Det kan jeg ikke forestille mig. Derfor betragter jeg det at gøre en dyd ud af
homoseksualitet (velsignelsen) som et underligt fordrejet forsøg på at være tolerant,
en misforstået godhed - en løgn. En løgn, som bygger mere på kulturradikalisme og
tidens ånd end på kristendom - en subjektivisme og relativisme, som er helt fremmed for
kristen tro.
3, Og endelig
angående den tredje afgrænsning: Hvorfor vil man ikke gøre sig overvejelser over et
partnerskabsstiftende ritual? Hvorfor skal kirken i denne sag kun kunne bekræfte
et allerede registreret forhold, når man i tilfældet normale ægteskaber også kan klare
registreringen? Vedtager folkekirken at indføre det ene, vil kravet om det andet straks
opstå og ikke kunne afvises.
Man taler i rapporten gentagne gange om 'en mangfoldighed af
samlivsformer', som om samlivsformerne skulle have udviklet sig eller ændret sig i de
senere år. Man siger "Vi kan således konstatere, at kirken i dag vedrørende
familiedannelsen kun har rituelle rammer, der svarer til ægteskabet, nemlig den kirkelige
vielse og den kirkelige velsignelse af indgået ægteskab". Hensigten er tydelig,
når der nu er så mange former, kan den ene form jo være lige så god som den anden. Men
der er jo ikke en mangfoldighed af samlivsformer. Der er stadig grundlæggende,
som der altid har været, par mellem mand og kvinde, enlige samt børn. Det, der har
ændret sig, er, at ægteskab nu ofte er det såkaldte papirløse ægteskab, og at mange,
som har været gift (evt. papirløst), er blevet skilt og lever alene måske med et eller
flere børn, men det giver efter min opfattelse ikke nogen mening at kalde det en
samlivsform eller en institution. Derudover findes der vist ikke andre samlivsformer end
det registrerede partnerskab og måske familiemedlemmer f.eks. voksne søskende eller
venner, som har fælles bopæl.
Udvalgets idé om, "at der er gode grunde til at tilbyde et ritual i
én eller flere former, eventuelt i en prøveperiode på 10 år", virker direkte
uforståelig. Er denne idé om prøveperiode andet end et spil for galleriet, luskeri?
Forestiller man sig reelt, at det skulle være muligt at afskaffe velsignelsen
efter 10 år? Skal man så forestille sig, at de allerede givne velsignelser bliver
trukket tilbage?
Udvalget
finder, at det registrerede partnerskab/homoseksuelle parforhold ikke er i modstrid med
kristen lære og moral. Og ikke blot det, disse parforhold fortjener direkte en positiv
anerkendelse. Det er en opfattelse, som må have krævet en meget avanceret teologisk
gymnastik, en gymnastik, som jeg slet ikke er smidig nok til at deltage i. Jeg betragter
en kirkelig velsignelse af homoseksuelle forhold som teologisk illegitim og virkningsløs:
den bygger ikke på skriften, den bygger ikke på traditionen, og den bygger nok heller
ikke på nogen særlig åndsåbenbaring givet til rapportens forfattere! Denne sag drejer
sig om at institutionalisere teologisk mandatsvig.
At man ønsker
at være tolerant og forstående overfor en minoritet er fuldt ud forståeligt og
rimeligt, det ønske har de fleste mennesker jo. At homoseksuelle blev og nogle steder
bliver forfulgt på det skammeligste er et sørgeligt faktum i menneskelig historie. Ingen
af delene er dog gyldige argumenter for velsignelse. Har kirken noget at undskylde, skal
den sige undskyld. Ikke mere, ikke mindre.
Sidst skal det nævnes, at udvalget gang på gang hævder, at der ikke
går skår af det almindelige ægteskab, ved at der bliver indført et lignende ritual for
homoseksuelle par. Det passer jo ikke. Når man fører et sådant misfoster af et ritual
ind i manegen, ødelægges hele forestillingen! Det går ikke bare ud over den allerede
manglende alvor, som mange mennesker betragter det kirkelige ægteskab med. Det går ud
over kirkens mulighed for alvorligt at møde mennesker med Guds ord og sakramenter!
|