Nr. 358
juni 1999
SALMESANGEN MELLEM BEKENDELSE OG BERUSELSE
En teologisk og æstetisk vurdering af den moderne salmeproduktion som den
afspejler sig i "Tillæg til Den Danske Salmebog" fra 1994.
Af Henriette Bacher Lind, præst ved Sct Jørgens Mike, Svendborg.
Den sværmeriske salmedigtning over for den bekendende
Lad mig begynde med at fortælle en meget tankevækkende historie, der lader ane,
hvilken omfattende problematik, vi befinder os i, når talen går på eventuelt nye
salmeemner til den kommende salmebog. Forleden hørte jeg om en, der havde været på
kursus. Som afslutning på kurset havde de sunget Kim Larsens, "Om lidt bli'r her
stille". Manden, der havde deltaget, fremhævede den vidunderlige tilstand, som
sangen havde hensat ham i, og som han bedst beskrev som en sitrende fornemmelse i hele
kroppen, der næsten bragte ham på grådens rand, og som i eminent grad fyldte ham med en
fornemmelse af sammenhold og fællesskab. Efter denne oplevelse ønskede den pågældende
at få svar på, hvorfor denne sang ikke bruges i kirken? Kim Larsens "Om lidt
bli'r her stille er en sang, og den giver sig ikke ud for at være en salme. Når jeg
alligevel nævner den indledningsvis, er det, fordi det faktisk bliver mere og mere
almindeligt, at folk i de større byer vælger den til begravelser, og fordi netop denne
sang, efter min mening, er udtryk for det, jeg her vil kalde beruselse. Ordet beruselse
brugt i forbindelse med salmer betyder, at vægten lægges på formen og musikken og det
emotionelle skred, som sangen måtte sætte i gang, og at man derfor undlader en mere
nøjeregnende vurdering af teksten og tekstens kristne gudsbillede og menneskesyn. Man
tager følgelig heller ikke sangskriverens udgangspunkt alvorligt. I dette tilfælde Kim
Larsen, der andre steder klart udtrykker en afstandtagen fra kristendommen og eks. i en
anden sang om døden klart melder ud. "forsvinde skal vi alle / det siger sig
selv. / Og hvad de så end siger / så er der ikke mer'". Begrebet beruselse
bruges i denne forbindelse til at markere, at man i mange af de nyere salmer fremlægger
en sværmerisk udlægning af troens indhold. Det modsatte af denne sværmeriske
salmedigtning er den bekendende salmedigtning, hvor man i den pågældende salme ikke er i
tvivl om, hvilken tro, den bygger på og hvilke bekendelsesskrifter, som denne tro rammes
ind af. Det har selvfølgelig et klart polemisk sigte, når jeg siger, at salmesangen i
dag befinder sig i en balancegang mellem bekendelse og beruselse, men udtrykket tjener
også et åndet og langt alvorligere formål, nemlig at understrege, at det i vurderingen
af de nye salmer ikke drejer sig om, hvorvidt man bliver følelsesmæssigt berørt af
disse eller ej, men at det derimod drejer sig om, hvilken kirkeforståelse og
gudstjenesteform, man har tænkt sig at gå ind i det nye årtusinde med. Et spørgsmål,
der naturligvis dybest set handler om, hvordan man ønsker at formulere og praktisere
troens indhold. Kort og godt: De nye salmer skal vurderes på, hvordan de evner at
formidle bekendelsens tre led, så også mennesket anno 2000 kan lægge stemme til, at den
Gud, som skabte verden, er den samme, der med Jesus Kristi død og opstandelse har lovet
aldrig at vende denne verden ryggen og til stadighed og i al evighed tænder lys i et
forskræmt hjerte ved Helligåndens hjælp.
Jeg kan dårligt finde en mere passende
formulering end denne "Salmesangen mellem bekendelse og beruselse" fordi vi
vitterligt i disse år har og vil få store teologiske sammenstød mellem p.d.e.s de
traditionelle salmer, der ikke viger en hårsbred fra vort lutherske fundament, og
p.d.a.s. de nye salmer, der tager afsæt i menneskets konkrete erfaringsverden og derved
har en tendens til at fortabe sig i sværmeriske udlægninger af forholdet mellem Gud og
menneske.
I de tilfælde, hvor en ny salme opfylder både de teologiske og
litterære krav, som man nødvendigvis må stille, kan den være en decideret gevinst i
den gudstjenestelig sammenhæng. Ikke mindst i forbindelse med alle de mange
særgudstjenester, såsom familiegudstjenester, konfirmandgudstjenester og
temagudstjenester af enhver art, som efterhånden tilbydes i snart sagt alle sogne. Fordi
udgangspunktet her er ønsket om at vænne børn og voksne til kirkegang i al
almindelighed, giver man en lille smule køb på de dogmatiske principper og fokuserer i
stedet på muligheden for at lære de såkaldt kirkefremmede glæden ved fælles
salmesang. Netop de nye salmers mundrette form og rytmiske musik ejer evnen til at bløde
overgangen mellem kirkerum og verden op, og jeg tvivler af samme årsag på, at vi kan
komme udenom dem.
Hvad bør man kræve af en ny salme?
Den salmebog, vi bruger i dag er fra 1953. Dengang udtalte den nedsatte
salmekommission: "Gerne havde vi taget "moderne" salmedigtning med hvis
der havde været nogen. Men det hører med til vore dages ringhed, at Gud ikke i disse
hårde tider har oprejst nogen profet endsige menighedens forsanger iblandt os. Den
kendsgerning bøjer vi os for (...) Det afgørende for os har aldrig været om noget var
nyt eller gammelt, men om det var godt. Hellere gammelt og godt end nyt og dårligt".
Og det kan man jo i princippet ikke være uenig i. I dag står man i den situation, at man
alene i 1994 havde 2000 salmer at vælge imellem og at der til stadighed udkommer nye.
Enten har situationen altså ændret sig ganske drastisk på disse godt og vel 40 år, så
man i dag virkelig har fået de salmedigtere, man savnede i 1953, eller også har man
givet køb på principperne. Desværre tyder Tillæg til Den Danske Salmebog på det
sidste.
Hvorfor fik tillægget denne fatale udformning? Som det har været
fremført fra flere sider, bærer det manglende mod til fra begyndelsen at lægge sig fast
på en salmedefinition en stor del af skylden. Hvordan skal der kunne komme noget godt ud
af følgende vankelmodige udgangspunkt, som står at læse i forordet: "Mangfoldigheden
i udtryksmåder er stor i den nyere salmedigtning. Udvalget har derfor naturligt nok ikke
kunnet nå til enighed om hver enkelt tekst (...) Bredden i salmer afspejler bredden i
udvalgets sammensætning". Som det ses, er der ikke engang gjort et spinkelt
forsøg på at skitsere en række kriterier, og vi står nu med et tillæg, der i sin iver
efter at tækkes den såkaldt moderne virkelighed mangler salmer, der på en gang er
prægnante og nødvendige, og derved i det store og hele har svært ved at godtgøre en
egentlig eksistensberettigelse. Kvalitetsmæssigt er tillægget helt i bund, ikke mindst
fordi det lider under en stærk overvægt af salmer, der netop flirter lidt vel rigeligt
med de såkaldt "berusende" elementer og altså svigter det skriftmæssige og
bekendelsesmæssige grundlag.
I vor nuværende gudstjenesteordning fungerer salmesangen som
menighedens svar på evangeliet, eller som "en nådens genklang", for nu at
bruge titlen på salmedigter Jørgen Michaelsens samlede salmer. Da et svar som bekendt
altid er et svar på noget, må nåden og nådens baggrund, nemlig synden, nødvendigvis
omtales, før der i salmen kan svares i glæde og lovord. Men synd og nåde er
tilsyneladende en mangelvare i det moderne kirkesprog. I al fald nævnes de kun sparsomt,
og når det endelig sker, er der sket en udvanding af begreberne, som gør dem næsten
ukendelige. Følgelig må det blive så som så med svaret, genklangen, ekkoet, og
afmatningen spores som sagt alt for tydeligt i flere af tillæggets salmen Den
skævvridning af anliggendet kan de få ordentlige salmer, som tillægger også rummer,
ikke ændre på. Måske fordi ikke engang disse hører til blandt de bedste.
Tillægget er et glimrende eksempel på, at man ikke kommer nogen
vegne uden definitioner og uden at gøre sig klart, at salmens "Sitz im Leben"
først og fremmest er gudstjeneste og fællessang. Salmesangen skal sikre, at menigheden
ikke føler sig som tilskuere, men bliver deltagere i den samtale, som Gud fører med
mennesket, en samtale, hvor forkyndelse, dåb og nadver vækker trang til at svare og
fremkalder ønsket om i salmen at komme Gud i møde med glæde, tvivl, angst og
bekendelse. Som Luther udtrykker det i forbindelse med sin egen salmedigtning: "Gud
har jo gjort os rigtig glade ved at sende sin elskede søn til os. Han døde for vor skyld
og vandt derfor over synden, døden og djævelen. Derfor: Alle, der tror på det kan ikke
lade være med at synge med lyst og glæde".
Salmen skal kunne honorere den dobbelte fordring, som giver sig af
at kirken befinder sig i tiden, på et bestemt sted i verden og følgelig bruger verdens
sprog, samtidig med at den bygger på ældgamle og urokkelige ritualer. Heraf følger, at
kirken må betragtes som det anderledes sted, der kræver en særlig højtidelighed, uden
at virkeligheden og det menneskelige tabes af syne, og her kan selv sagt en vis fornyelse
have sin berettigelse, al den stund sproget ændrer sig fra generation til generation.
Tre kriterier skal efter min mening opfyldes, når det gælder en
vurdering af de nyere salmer: Salmens teologi skal være i orden, og det betyder, at
indholdet skal holde sig indenfor rammerne af det, der forkyndes i en evangelisk-luthersk
kirke. Det kan måske lyde som en overflødig påmindelse, men nar man ser, hvordan der i
dag sker betydningsskred indenfor selv de allervæsentligste dogmer, er den det
ingenlunde.
Salmen skal være i besiddelse af orden dige litterære kvaliteten
Foruden at den skal kunne synges let og ubesværet, og uden at man snubler over ordenes
betydning og indbyrdes sammenhæng, må den meget gerne indeholde nye formuleringer, der
virker opklarende i forhold til de teologiske sandheder og den skriftbaggrund, som man
ikke uden videre kan forvente den store fortrolighed til i dag.
Netop indenfor sprog- og billedverdenen kan de nye salmer for alvor
gøre opmærksom på deres nødvendighed, hvilket betyder, at de meget gerne må sige
noget, der i princippet ikke er sagt bedre, smukkere eller mere præcist før.
Selvfølgelig står de nye salmer overfor det, som en engang har kaldt "den lammende
standard." Det burde dog ikke begrænse opfindsomheden så voldsomt, som det
desværre ofte er tilfældet. Salmen skal nok være forståelig, men ikke jævn og
klichéfyldt. Det kan ikke nytte noget, at tilgængeligheden sker på bekostning af
kvaliteten. F.eks. er det en ganske forfærdelig uvane, når nogle salmedigtere af hensyn
til versemålet skriver eksempelvis: "Jesus siger ellers, at den mindste han er
størst". Salmens styrke ligger så klart i evnen til at bruge billeder, der
formår at forklare lidt mere af dette svære forhold mellem Gud og mennesker. Samtidig
har sproget betydning for brugsværdien. Det kan ikke nytte noget, at salmen er slidt op
efter få år, og det betyder, at et ord som eksempelvis økologi ganske enkelt er for
tidsbundet.
Foruden de teologiske og litterære krav skal salmen være sig sin
målgruppe bevidst. Den skal være skrevet til den danske menighed, der vitterlig er bred
og mangeartet. Den skal i princippet kunne synges af alle, der sidder i kirken på den
pågældende søndag. Det jeg eller vi, der optræder i salmen må aldrig blive mere
personligt, end at andre kan tage det til sig i godkendelse. Den personlige erfaring skal
altså gøres kollektiv. Heraf følger, at salmen naturligvis ikke må gøre sig til
talsmand for en særlig politisk eller social sag. Der må ikke tværs gennem kirkerummet
sættes usynlige skillelinjer mellem den rigtige og den dådige mening. Salmen skal kunne
rumme alle, der har det tilfælles, at de er døbt.
De gode, de ligegyldige og de absolut ubrugelige.
Når man tager i betragtning, at tillægget skal regnes for en del af forarbejdet til
en ny autoriseret salmebog, kan det efter min mening være gavnligt at dele dets salmer op
i tre kategorier og gradbøje dem på skalaen mellem bekendelse og beruselse i henhold til
min indledende definition for herigennem at få en fornemmelse at hvilke salmer, der
overhovedet skal bringes i overvejelse. Nederst på skalaen findes derefter de salmer, som
er "berusende", dvs. de salmer, der stort set har sluppet taget i de kristne
trosudlægninger og på bedste sværmeriske vis forkynder den ene eller anden form for
uautoriseret herlighedsrige, hvor mennesket er noget nær Gud lig og naturen paradisisk
genoprettet. Disse salmer er meget gerningsorienterede og temmelig moralistiske. De er
kritisable, fordi de forholder sig overordentligt frit til skrift og bekendelsesgrundlag.
Den store inddragelse af erfaringen og det såkaldt virkelighednære fortrænger den
egentlige Guds- og Kristusforkyndelse. Der tales til det menneskelige sanseapparat og
menneskets praktiske formåen. Dertil kommer, at man dårligt kan kalde dem for moderne
salmer, al den stund visse af dem er så præget af 70'ernes og 80'ernes romantiserende
miljøbølge og politiske visioner, at man vanskeligt kan forlange, at et barn af
halvfemserne skal tage dem alvorligt.
Midt på skalaen findes de ligegyldige salmen Det er salmer, der
sjældent evner at få en op af stolen, og som mestendels går i ét med tapetet. De
efterlader ingen mærker, men glimrer forstemmende ved deres totale overflødighed, fordi
de netop ikke åbner nogen nye døre ind til det troens væsen, der ofte fortaber sig i
dunkelhed og således godt kunne bruge lidt hjælp. På dette sted af skalaen findes ingen
markante eller skelsættende billeder. Nogle af salmerne befinder sig i grænselandet
mellem beruselsen og bekendelsen forstået på den måde, at der gennemgående sker små
betydningsskred i indholdet, som næsten umærkeligt rykker fokus og dermed ændrer
evangelieforkyndelsen.
Øverst på skalaen findes slutteligt de acceptable, sine steder
ligefrem gode, salmer, men man må nok tilføje, at havde man medtaget flere salmer fra de
tidligere tillæg, kunne denne kategori have været repræsenteret ved endnu bedre salmer
end det er tilfældet. I denne tredje kategori findes de salmer, der teologisk set er
uanfægtelige. De bekender, medens der digtes. De kender deres funktion. De tør bruge
ordene synd og nåde og drage konsekvensen af, at dette ordpar trods alt udgør essensen i
alt, hvad Gud og mennesker har at sige hinanden. Det er i denne gruppe, man finder de
markante, nye billeder, der tolker det gamle, så nye indsigter ser dagens lys. Alle andre
forskelle til trods er det også i denne gruppe, at der skrives ukunstlet og enkelt om Gud
og Jesus, uden at det sande størrelsesforhold mellem Gud og menneske forkvakles.
I henhold til min vurdering ligger de sværmerisk orienterede salmer
således absolut nederst på skalaen, og disse repræsenteres bl.a. af Hans Anker
Jørgensen, der med sit meget sort-hvide tilværelsessyn minimaliserer og politiserer
Gudsforholdet markant. Det fremgår f.eks. af hans dåbssalme "Sov du lille, sov
nu godt", hvor han v.hj.a. klicheen "den gønne ren" udfolder
det syn på dåben, at den er selve adgangen til et liv i lykke, idet den sikrer mennesket
paradislignende forhold her og nu. Længere nede i salmen lyder det: "Vi er døbt
til kærlighed, åbenhed og ærlighed", som igen er en højst betænkelig
udlægning af den dåb, der netop ikke handler om Guds tillid til det menneskelige
potentiale, men derimod om den kærlighed, der elsker på trods af al uduelighed. Hans
Anker Jørgensen har en tendens til at konkretisere det onde og overbetone Jesu
menneskelighed, og man får den tanke, at kristendommen er reduceret til et socialistisk
partiprogram. Der, hvor hans styrke skulle ligge, nemlig i ordrigdommen og det
virkelighedsnære udtryk, bliver han for tidsbundet og enøjet og evner derved ikke at
samle til fælles menighedssang.
Lars Busk Sørensen lider under mange af de samme svagheder, som
Hans Anker Jørgensen. Der er hos ham den samme hang til konkretisering og dermed ensidige
tilgang til kristentroen, der nok kan finde tilslutning hos visse dele af det danske
kirkeliv, men bestemt ligeså mange modstandere. Naturen og ikke mindst overgrebene på
den er det absolutte favorittema, fordi disse fremfor noget afslører menneskets syndighed
ifølge Lars Busk Sørensen. Heraf følger, at teologien gøres til et menneskeligt
håndelag, der degraderer Gud til en slags arbejdsgiver, der nok har visioner, men mangler
magt til at føre dem ud i livet. Salmen "Menneske din egen magt" er
selve kroneksemplet på dette. I sætningen: "Livets Gud har ingen hænder" fremstilles
Gud som en sønderlemmet Gud, der intet evner uden menneskets indsats. Her er ikke spor af
den almægtige Gud, der går sejrende ind over adventstiden med løfter om bl.a. at skære
den blinde for den sorte stær. I en anden salme karakteriseres Gud ligefrem som hjemløs
(nr. 786), og man fyldes af medynk med dette væsen, som intet kan uden sin skabning og
dog i sin totale afhængighed ytrer det spage ønske, at mennesket må få "gode
dage". Frelsen magter Gud åbenbart ikke længere at tage sig af!
Selv om Jørgen Gustava Brandt er ligeså meget sværmer som både
Lars Busk Sørensen og Hans Anker Jørgensen, er han det på en ganske anden måde. Det
skyldes selvfølgelig først og fremmest, at han i sjælden grad har magt over lyrikken og
behersker sproget til fuldkommenhed og derved kan skabe unikke udtryk, som bliver siddende
i bevidstheden. Hans salmer hører hjemme i "beruselsen", fordi de i vid
udstrækning domineres af almentreligiøse og mystiske troserfaringer, der ofte kun ganske
svagt lader ane forbindelsen til kristendommen. Det kommer tydeligt frem i salmen "Tænk,
at livet koster livet".
Ingen kan benægte, at mennesket netop vinder livet, ved at Jesus
betaler for det med sit liv, og alligevel udtrykker salmens første linjer, som gentages i
sidste vers, en meget indirekte form for kristologi, der ikke uden videre kan opfanges af
den kirkegænger, der er uvant med den evangeliske forkyndelse. Allerede et par linjer
nede i salmen sker det afgørende skred, idet den diffuse tilgang til Guds frelseshistorie
cementeres i udtryk som "tanken spreder øjets dis". Igen må man lede
efter meningen og konkludere, at hvis der hentydes til menneskets blindhed overfor
tilgivelsens uendelige rækkevidde, så fjernes denne ikke ved en tanke, der melder sig
flygtigt hos den enkelte, men ved mødet med Guds ord i forkyndelse og sakramenter.
Hvor tæt de sværmeriske salmedigtere er på den pietistiske
tradition, får man et meget godt indtryk af ved at læse Jørgen Gustava Brandts
dåbssalme " Vor Herre ta'r de små i favn", hvor han indleder med at
markere, at den egentlige motivation for at døbe de små børn er, at det jo er "Jesu
blik vi ser i barneøjne tindre". Dåben betinges pludselig af en særlig
gudelignende kvalitet, og Jørgen Gustava Brandt spolerer på den måde forståelsen af
dåben som det sted, hvor Guds nåde for alvor anskues i hele sin umådelige rummelighed.
Det er selvfølgelig et voldsomt udfald at karakterisere visse
salmer, som ligegyldige, og alligevel er det sandheden om en hel del af de nye salmer, der
publiceres i disse år, tillæggets iberegnet. Johannes Møllehave, som jo ellers nok kan
sprudle og nyformulere, og som teologisk set er uanfægtelig, er således i tilægget
udelukkende repræsenteret ved salmer, som intet nyt siger og intet aftryk efterlader sig.
I de små firelinjede strofer, som han digter indenfor, omdannes trosudlægningerne til
tomme postulater, som vanskeligt vil kunne formidle den tro på Gud, som tilsyneladende er
deres mening.
Det samme overflødige indtryk efterlader Holger Lissners salmer hos
den syngende eller læsende. Heller ikke hos ham gribes man af følelsen af at stå
overfor noget, som aldrig er sagt bedre før. Hans salmer er for så vidt harmløse, men
netop uoriginale ved alt for ofte at falde tilbage i de gamle talemåder og billeder, som
derved gøres til ubrugelige klicheen Det ses meget tydeligt i salmen "Her må
alle blomster dø", der beskriver Guds rige, som engang skal komme og ændre på
alle de tilstande, der i dag er elendige og mangelfulde. Skildringen af dette for os endnu
ukendte burde kunne kalde helt nye og overraskende billeder frem hos en salmedigter, men i
stedet trækkes der på de kendte modsætningspar såsom lys versus mørke, vissen blomst
versus levende blomst. Ellers er det karakteristisk for Holger Lissner, at han som både
Hans Anker Jørgensen og Lars Busk Sørensen lægger stor vægt på Jesu menneskelighed,
ikke mindst Jesu angst. Holger Lissner er repræsenteret med temmelig mange salmer i
tillægget, og man kan godt undre sig over, at man ikke har valgt en af hans
begravelsessalmer f.eks. "Der er en vej" (nr. 64 i "Du fylder mig
med glæde", når det nu var bl.a. begravelsessalmer, man havde på ønskelisten
(jf. Gerhard Pedersen, Præsteforeningens Blad 1994/8). Her har man nemlig en ny salme,
der trøster, uden at Kristusforkyndelsen lider derved).
Tillægget rummer selvfølgelig også gode salmer, selv om de er i
et forstemmende mindretal. K.L. Aastrup bidrager på sin vidunderlig sparsomme og tidløse
måde, som passer så umådeligt godt til den evangeliske forkyndelse, men da han
efterhånden af den brede bedømmerkreds regnes for noget nær uundværlig, er der ingen
grund til at opholde sig yderligere ved ham her. Derimod skal både Johannes Johansen og
Lisbeth Smedegaard Andersen omtales mere indgående, fordi de begge i teologisk og
litterær henseende rummer åbenbare kvaliteter, og dermed hæver sig over det
gennemgående lave niveau i tillægget. Bortset fra dette er de vidt forskellige. Johannes
Johansen er så klart den mest folkelige, fordi han virkelig formår at knytte
kristendommen sammen med den kendte danske natur, og på den måde skaber frodige,
forståelige billeder såsom "leende lærker" og "gule erantis i
nyfalden sne", der i vid udstrækning kan tø selv den mest forbeholdne
kirkegænger op. Han udviser sproglig opfindsomhed og lune uden at sprænge grænserne for
det tilladelige, idet han holder sig indenfor rammerne af traditionen og det givne. Selv
om det måske ikke fremgår så tydeligt af tillægget, er omdrejningspunkterne i Johannes
Johansens teologi dåb og nadver, der for alvor gør mennesket begribeligt, at Gud er hos
det i mørket og sorgen såvel som lyset og glæden: "En krumme og en dråbe kun /
Lagt i vor mund / gør mæt for evigheder", som der står i salmen "Al
jordens fylde har du skabt". Så lidt at se til, og dog så stort et under! Guds
kærlighed er i Johannes Johansens univers lige så uopslidelig som den granitfont, barnet
holdes hen over. Så vidt jeg kan bedømme, har Johannes Johansen dog skrevet bedre salmer
end dem, der står i tillægget, og det gælder i det hele taget, at hans salmer er
stærkt svingende rent kvalitetsmæssigt.
Man kan ikke sige, at Lisbeth Smedegaard Andersen er folkelig, og
det skyldes for en stor del, at hendes billeder - så flotte de end er - mange gange er
temmelig svære og intellektuelle. Hun er en modernistisk digter med modernistiske
metaforer, og det betyder, at selv om hun har en klar føling med den gældende
virkeligheds trange betingelser for håb og tro og en klar fornemmelse for tidens
oplevelse af splittethed og spredthed, udtrykker hun disse tilstande med billeder, som
ikke umiddelbart åbner sig for den syngende, men netop kræver dvælen og analyse. Det er
f.eks. tilfældet i salmen "Med Thomas-kravet står vi her", hvor hun i
tredje vers skriver: "I dybet under stenet jord / må tjørnen søge vandets spor
/ med blinde, hvide rødder", hvilket er et meget uigennemsigtigt udtryk. Derimod
er linjerne fra samme salme "Vi tror på det, vort øje ser: / det kendte,
sikre - intet mer - / en jordfødt, bundet viden " virkelig gode og forståelige,
og de viser, at hendes poetiske nerve sagtens kan formulere sig enkelt og konkret uden at
tabe sit særpræg og fremfor alt: uden at blive banal. Ser man på Lisbeth Smedegaard
Andersens samlede udgivelser, vil det fremgå, at hun ofte bruger storbyen som ramme for
sine salmer i en helt bevidst stræben efter at få føjet modernitet og kristentro sammen
og i et forsøg på at få nedtonet kirkens karakter af fjernhed.
Fordi Lisbeth Smedegaard Andersen fylder mange af sine salmer med
abstrakte udtryk, som gør dem svære at synge, får de en meditativ virkning ved at
tvinge sin læser til langsommelig læsning, hvorved man får en mulighed for at grunde i
fred og ro over troens væsen. De sværeste af hendes salmer giver således størst
udbytte, når de læses i enrum, så hendes mange sammenligninger og abstrakte
omskrivninger kan fæstne sig.
Når man taler om gode salmen må man ikke undlade at opholde sig
ved Jørgen Michaelsen, selv om det desværre langtfra er hans bedste, der er kommet med i
tillægger. Alene titlen på hans samlede salmer og kirkeviser "Nådens
genklang" viser, at man her står med et menneske, der teologisk set er
fuldstændig korrekt. Som hovedregel er hans salmer meget enkle og traditionelle, uden
angst for dogmerne og dermed uden den sædvanlige angst for at beskrive mennesket som
faldet og oprejst. Jørgen Michaelsen lægger vægten på evangeliet som denne konstante
modsigelse af menneskets egne idealer, som udtrykkes i, at vi vil eet, medens Gud vil
noget ganske andet. "Vi er - med dig / i dåbens hverdagspagt / bestandig Herre /
dybt af dig modsagt". Det samme tema gentages i tillæggets nr. 799 "Han
trådte ind iblandt os", hvor evangeliet netop betones som et kors for den
menneskelige tanke, der hellere søger sig en magelig undskyldning end lader sig udfordre
af de besværlige krav, som rejser sig af samværet med næsten. I modsætning til mange
andre nyere salmedigtere bliver Jørgen Michaelsen dog ikke stående ved fordringens
uigenkaldelighed, men understreger, at den altid lyder under Guds kærligheds fortegn: Vi
skal, men vi kan ikke, og dog er vi tilgivet.
Konklusion.
Salmeforskeren Jens Lyster [se evt. Salmebogskommissionens
lavstatusrapport I + II.] har engang
sagt: "Det er en naturlig livsytring i en levende kirke, at den kristne
griber til poesien, når han er blevet rebet af evangeliet". Jeg er enig: der
skal skrives salmer. Men der skal skrives gode salmer. Og tillægget er ikke godt. Når
man tænker på, at salmerne hver gang skal lægge ord til en hel menigheds syngende
bekendelse, er de voldsomt forpligtede på at sørge for, at de grundlæggende teologiske
begivenheder og temaer trækkes med usvækket kraft og myndighed fra den ene generation
til den anden i et sprog, der formår at sige det, som jo ikke altid er lige enkelt at få
sagt. Og oven i købet skal salmerne, fordi de er nye, sige dette med afsæt i denne tid
og med gyldighed for kommende tiden Det er ganske ufatteligt, at Gerhard Pedersen i 1994 i
fuldt alvor kunne sige: "Tillægget skal nok give anledning til debat: I den vil
begrebet kvalitet uden tvivl blive centralt, fordi der ikke gives objektive kriterier for,
hvad der har kvalitet ... Om en salme har kvalitet viser sig først for alvor, når den
kommer i brug i sin rette sammen hæng" (Præsteforeningens Blad 1994/8). Betyder
det, at en salme skal bedømmes på, om den er en "ørehænger" eller ej? For
mig at se er denne tilgang i hvert fald beruselse i højeste potens, og en drukken kirke
kan vi ikke bruge til noget som helst.
Vi står i dag med et tillæg, og dvs. et oplæg til fornyelse, der
i al væsentlighed efterlader det indtryk, at Gud er en afkræftet, svag Gud, der er lige
ved at flytte på plejehjem, medens mennesket til gengæld i de forløbne 100 år har
vokset sig stort og stærkt og nu er modent til at tage fat om ondets rod, der heldigvis
ligger lige udenfor hoveddøren eller beskrives på avisernes forsider som bl.a.:
økologiske katastrofer og politisk undertrykkelse. Det er voldsomt sat op, men faktum er,
at de mange betydningsforvanskninger af de grundlæggende dogmer, har resulteret i en
udlægning af troen, som nærmer sig den rene blasfemi. I stedet for at fordybe sig i,
hvor stor og ufattelig Guds barmhjertighed er og lade synden afsløre sig selv i den,
fokuseres der på et væld af onde gerninger, hvorved nåden skubbes i baggrunden til
fordel for en mere terapeutisk hjælp. Man har opgivet synden til fordel for moralismen og
er havnet i den værste synd overhovedet: Fordømmelsen. Synd er og bliver menneskets onde
vilje, vendt mod Gud og hans gode vilje mod mig og min næste, og det er der vitterligt
kun få af det 20. århundredes salmedigtere, der formår at formidle.
Der skal skrives salmer, og der skal et vist antal af de nyere
salmer med i den kommende salmebog. Men salmerne skal være bedre end de er for
øjeblikket. Ser man på alle de mange salmer, der er udkommet sideløbende med tillægget
præges de nemlig af den samme tendens, som gør sig gældende i tillægget, og dvs. at
alt for mange af dem er "berusende" og for få bekendende. Der er simpelt hen
for få at slide på og for mange, som er slidt ned efter første møde.
Det er dejligt, når folk går i kirke. Det er skønt, når den er
fuld. Men kirken skal ikke levere underholdning. Den skal levere noget andet. Den skal
være det andet sted for nu at bruge et fortærsket udtryk. Der må godt synges nyt, men
det, der skal synges, skal være funderet i skrift og bekendelse og ikke i den slags
hjemmestrikkede forkyndelse, som er blevet så hyppig. Selv om musikken i nogle af de nye
salmer er besnærende, og p.g.a. sine moderne rytmer tiltaler mange og på den måde
skaber den fornemmelse af glæde og fællesskab, som også er kirkens anliggende, er den
ikke nok. Indholdet skal følge med. Ingen er tjent med at blive talt efter munden, når
frelsen rent faktisk ligger i at blive modsagt. Som sønnen, der vender hjem efter at have
turet rundt og forbrugt både formue og værdighed og siger "Jeg er ikke længere
værdig at kaldes din søn", hvorefter faderen åbner sine arme og fester. Det er Gud
overfor sit menneske, og det er det vilkår, som mennesket søndag efter søndag skal
huskes på, og som salmen herefter skal svare sit bekendende ja til. Også den moderne
salme!
Gengivelse af ovenstående er tilladt, såfremt
forfatteren samt bladets Navn og nummer anføres. |
"UNDER GUDS ORD"
ISBN 0902-8501
|
Bladet udkommer ikke for tiden/længere... |
|