forsideTeologi

Om Selma Lagerlöfs Kristuslegender

Kan nogen svare mig på følgende spørgsmål.

I en af Selma Lagerlöfs "Kristuslegender", den der hedder "Vorherre og
St. Peder", vander de to om på jorden. På vej op af et bjerg finder de
en død Dompap, som Vorherre tager med sig. Derpå følger følgende
passage:

Og saa var de vandret videre gennem Taage og Kulde, indtil de kom til
en umaadelig høj Mur, der spærrede Vejen for dem.
	"Denne Mur gaar rundt om hele Bjerget," sagde Vorherre,  "og du kan
ikke komme over den nogetsteds. Heller ikke kan noget Menneske faa at
se, hvad der er bag muren, thi her er det, Paradiset begyder, og her
bor de salige Aander lige op til Bjerget Top."
	Da kunde St. Peder ikke lade være med at se vantro ud. "Derinde er der
ikke Mørke og Kulde som her," sagde Vorherre, "der er grøn Sommer, og
Sol og Stjerner lyser klart!" Men det havde St. Peder ikke kunnet faa
sig selv til at tro paa.
	Da tog Vorherre den lille Fugl, han havde fundet paa Ismarken, bøjede
sig tilbage og kastede den over Muren, saa den faldt ned i Paradiset.
Og straks efter hørte St. Peder en jublende glad Kvidren. Han kendte
Dompapens Sang og blev højlige forbavset"

Når jeg spørger, er det fordi jeg genfinder det samme motiv i
Grundtvigs "Nyaars-Morgen", og jeg ved, at han har det fra Saxo, men
hvor har dog Lagerlöf det fra, hun kan vel dårligt have det fra Saxo.
Jeg kan ikke tro, at det betyder, at hun selv har opfundet det, dertil
er det simpelthen for tæt på Saxos sagn, men så må der jo være en anden
kilde. Jeg ville være taknemmelig for hjælp.

Med venlig hilsen

Sune Auken