forsideTeologi
forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks

Det må der afgjort være - ligesom jeg tror, at Ringenes Herre i det hele
taget spiller på traditionen om Kristi nedfart til dødsriget - som jo i
angelsaksisk tradition bliver heltens kamp ind i mørkets rige for at besejre
mørkets magter - han går jo endnu videre end Hadding, springer over muren,
åbner porten og befrier fanger. Og i Ringenes Herre er det netop den ensomme
kamp på randen af afgrunden i total "gudsforladthed", der afgør udfaldet af
det store slag.
Ja, det kunne der nok tænkes og tales meget om.
Venligst
Marianne