forsideTeologi
forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks

Herre, vis mig din vej og gør mig villig til at vandre den.
- Birgittas bøn er alle pilgrimmes bøn.

Sådan blev jeg tidligere denne måned modtaget i kirken i Vadstena, Sverige, og fik også et visitkort med bønnen på svensk, engelsk, tysk og fransk.

You need JAVA support to viewthis Control! (Use Microsoft Internet Explorer V3.x or NetscapeNavigator e.g.!)

På Internettet kan man følge nedtællingen til år 2000 sekund for sekund, lige nu mens jeg skriver er der 190 dage, 12 timer, 8 minutter og ... nej sekunderne er allerede gået, fornemmelsen af at være eller komme bagud, komme håbløst bag af dansen, er truende.
Så er det, at jeg bliver glad for Birgittas bøn, som en hjælp til tidens pilgrimsrejse, så jeg kan gå i tiden, i stedet for at halse bagefter, prøve at indhente den osv. men netop være på plads i tiden, på rette tid og sted.
Måske kan jeg endda gå tiden i møde?

Herre, vis mig din vej og gør mig villig til at vandre den.

Dette års Store Bededag arrangerede Diakonissestiftelsen i samarbejde med Det Økumeniske Center i København en mini-pilgrimsvandring med Emmausvandringen som tema.
Deltagerne gik fra en kirke i midten af København til Emmauskirken på Diakonissestiftelsen. Vi gik ad små gader og gennem Landbohøjskolens smukke anlæg og Frederiksberg Have.
Vi blev styrket af vådt og tørt, af bibeltekster og pilgrimssange undervejs og af Guds natur, som netop var sprunget ud.
Ved gudstjenesten i Emmauskirken kunne vi synge glæden ud, så frisk, som den var i vore sanser.

Så kort en vandring kan blive til en pilgrimsvandring!

Jeg synes vi skal bruge årtusindskiftet til at genindføre pilgrimsvandringer som religiøs praksis, også i Danmark, ligesom det allerede er sket i Sverige og i Norge, med godt resultat.

Hvem vil vandre med på Emmausvandring Store Bededag år 2000?
Eller har nogen forslag til måske lidt større pilgrimsarrangementer?
Send mig en E-mail: holger-madsen@diakonissen.dk

Herre, vis mig din vej og gør mig villig til at vandre den.

Venlig hilsen, Holger Madsen

forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks | top