forsideTeologi

Jeg noterede mig, at Christopher Lasch i sin sidste
bog "Eliternes oprør" afslutter med en overvejelse om
skyld og skam. Prøv at kig der. Så vidt jeg husker,
handlede det om, at skamfølelsen i vores kultur har
fortrængt skyldfølelsen, og at denne dermed er blevet
noget, man skal se at slippe af med i en fart (for
Lasch er det poppsykologi: "jeg lærte lissom at holde
op med at skamme mig over alt det jeg ikke kan og
forstå, at jeg er helt all right"). Dermed forsvinder
en dybere forståelse af mennesket. Det er lidt tid
siden, jeg læste den, så jeg er ikke sikker på, hvor
stærk hans argumentation er, da den ikke er helt
præsent, men du kan jo selv kigge efter.