Nr. 300
Begravelsen er også en gudstjeneste
Af sognepræst Henning Nielsen, Hyllested
I Harald Kiddes fremragende roman, "Helten", skildres to meget
forskellige begravelser, foretaget på den samme kirkegård, næsten samtidig af den
selv-samme præst. De to, der skal begraves, er hovedpersonen, Clemens Beks, hhv.
plejefar, som han bor hos og elsker højt, og hans biologiske far. Plejefaderen, en dybt
religiøs og asketisk natur, får en såkaldt fattig-begravelse, medens den biologiske
far, der er fra samfundets fineste kredse, oven i købet adelig, får en overdådig og
pompøs begravelse.
"Den Onsdag de andre havde bestemt en Dag i sørgelig Regn, gik
jeg ene bagefter min Plejefaders Kiste; i min lejede Sørge-kappe til fire Mark, igennem
de våde og mennesketomme Gader ud mod Kirkegården... Men inde på Kirkegården, just som
vi drejede om ad Sidevejen for at nå de Fattiges Jord, brød Musik ud over os, så brat
og voldsom, at jeg i min Sorg og min Forvirring mellem de regnvåde Stammer og regnvåde
Kors, et Øjeblik troede at høre de hinsides Basuner hilse Eberhard [plejefaderen]
velkommen. Fakkelild brast frem i rygende, svovlrøde Luer, og et talløst Ligfølge skred
forbi os igennem den høstsusende; regntågede Allé... og jeg stod ene i Hornenes
Brag og Faklernes Os og stirrede med svimle Øjne på de sorte Heste; der skred mig forbi
i fodside Skrud, på Vognens sølvglitrende Himmel og bølgende Drapperier; på Kistens
Sølvhjørner; hvor Engle blæste i stumme Trompeter; på den gamle Herre med Fjerbusken
og Regnkappen over Uniformen dér forrest, og alle de andre; der Fod for Fod, fulgte
efter; med trekantede Hatte; Epauletter og lange Sørgekapper. Som en sort Storm suste
Alléen over os, en Storm, der blæste de tvende Døde; det levende Følge; ja Dagen og A
ret, Alverden i Graven."
Det skildres videre, hvordan Clemens Bek og plejefaderens kiste når
frem til "de Fattiges magre Jordbede med de pjuskede Grave...",
hvor man venter på, at den fornemme begravelse bliver færdig, så præsten kan komme
tilstede og begrave den fattige også.
"Så kom han da omsider kæmpende sig frem i Blæsten mellem de
svajende Tujaer; i sin sjaskvåde Præstekjole; snappede Skovlen og entrede den glidende
Lerdynge... han remsede løs på sin Formular; lod Lerklatterne dratte dumpt på
Kisten og tog op Kjolen for at stige ned."
Det er et skræmmebillede, dels af en begravelse, dels af præsten, men
selv om skildringen stammer fra romanens - og dermed fiktionens univers - er jeg sikker
på, at vi her får et meget ægte udtryk for, hvordan begravelser rent faktisk kunne
foregå i 1800-tallet, hvor det foragtede sportelsystem levede i bedste velgående; et
system, hvor man kunne betale sig fra en pæn ligprædiken i forbindelse med en pæn,
kirkelig begravelse.
Men hvad er egentlig en begravelse (bisættelse)? Den kaldes en kirkelig
handling hvad den da også er, men er den ikke også mere end det? Er en begravelse
ikke også en gudstjeneste? Det spørgsmål vil jeg prøve at besvare, men det kræver
samtidig svar på, hvorfor begravelsens nuværende form - eller mangel på samme - tager
sig ud, som den gør.
Begravelse eller bisættelse?
Der bruges to benævnelser på den ceremonielle handling, der i langt de fleste
tilfælde foretages i forbindelse med, at den døde følges til graven eller til
krematoriet. Jeg tænker naturligvis på begravelsen og bisættelsen. Det er
tingenes tilstand idag, at man i byerne, i overvejende grad, benytter sig af bisættelse i
forbindelse med kremation, medens man på landet stadigvæk har flest begravelser. Man
oplever dog, som præst, at en del mennesker ikke skelner sprogligt mellem begravelse og
bisættelse.
Bisættelsens "historie"
Bisættelsen i forbindelse med, at den døde brændes, er, som det vil være de fleste
bekendt, et fænomen af nyere dato. Men ingen præster i dag tænker vel over, at
diskussionen om evt. gejstlig medvirken ved bisættelser (både i kapeller og krematorier)
rystede kirken kraftigt for mindre end 100 år siden. Således udsendte biskopperne
hyrdebreve til præsterne i deres stift om, hvorledes præsterne skulle forholde sig med
hensyn til medvirken ved krematoriebegravelser. Biskop Johannes Clausen i Aarhus skrev
bl.a. at loven om lig-brænding (af 1. Apr. 1892) har "aabnet en Sluse merefor den
Kulturstrøm, som, hedensk i sin Oprindelse; har trængt sig ind over vort Folk og nu
truer med at rokke ved en af vore ældgamle Kirkeskikke. Thi fra det gamle Israel har
Kristi Kirke taget Begravelsesskikken i Arv, og denne Skik, som er helliget ved Frelserens
egen Begravelse; har hidindtil staaet urokket og er betragtet som den eneste værdige
Maade; hvorpaa de Hensovedes Legemer bør behandles. Om end det er at haabe; at
Ligbrændingsloven ikke vil kunne vinde mange Tilhængere i et Folk, der som vort er
konservativt anlagt og derfor kun lidt tilbøieligt til at ombytte gamle Skikke med nye;
føler jeg mig dog stærkt tilskyndet til at rette den Anmodning til Stiftets Præster; at
de, hvor Lejlighed gives, ville vejlede Menighederne til Forstaaelse af Sagens rette
Sammenhæng og g)øre deres Indflydelse giældende; saa at Lægfolket kan styrkes til med
klar Bevidsthed at frede om Begravelsesskikken som om sine andre betydningsfulde
Overleveringer."
Der var i loven indføjet en bestemmelse om, at det ikke kunne pålægges
præsten at foretage jordpåkastelse eller nogen anden kirkelig handling, hvor
ligbrænding skulle finde sted. Denne fritagelsesparagraf (samvittighedsparagraf) er
først afskaffet i 1975, således at præsten nu har pligt til at medvirke i
kirkelige handlinger forud for, at ligbrænding finder sted.
Biskop Clausen anfører i sit hyrdebrev fra 1892, at præsterne, som
hovedregel, må tænke sig godt om, inden de medvirker ved bisættelser, og han anfører,
som noget ufravigeligt, at "selvfølgelig ingensomhelst kirkelig Ceremoni, Tale;
Sang eller Jordspaakastelse foretages i de til Ligbrændingen bestemte Steder; de
saakaldte Krematorier Hvad der ønskes af kirkelige Ceremonier; kan kun finde Sted i en af
Folkekirkens Kirker eller Kapeller Fra det Øjeblik, Jordspaakastelsen efter Ritualet er
foretaget, vil al Medvirken fra præstens Side ophøre.
Så stærkt kunne Aarhus-bispen udtale sig om dét, vi idag kalder
bisættelseshøjtidelighed, hvad enten den foregår i kirken, i sygehuskapellet eller
direkte i krematoriebygningen. Men det er først langt ind i vort århundrede, at
benævnelsen bisættelse næsten udelukkende drejer sig om den kirkelige handling
forud for kremation. (I artiklen om Bisættelse i Kirkeleksion for Norden, Bd. 4,
tillægget, fra 1930, omtales bisættelse i forbindelse med brænding endnu ikke. Det
anføres således: "I daglig Tale og Bekendtgørelser om Dødsfald bruges Ordet
for at betegne; at Begravelsen ikkefinder Sted samtidig med den kirkelige Højtidelighed,
f.Eks. fordi Liget skal føres til et andet Sted for at begraves. ")
Ordet bisættelse har dog været brugt i kirken meget længere
tilbage. Således anføres det i C. Molbechs Danske Ordbog fra 1859. At bisætte lig
beskrives her som, at man indsætter liget med begravelsesskik i en kirke eller et kapel,
indtil det kan flyttes til sit rette gravsted, også tilføjes det: "Man
bisætter ogsaa Fyrsters og Fornemmes Lug i Gravcapeller; hvor deres kister blive staaende
over Jorden. " Samme ordbog nævner flere udtryk for at begrave og Begravelse:
"Man jorder et Lig jordfæster eller lægger det i Graven. I Særdeleshed om de
Dødes christelige Begravelse; Jordefærd, Liigfærd eller Liigbegængelse. " Flg.
citat bringes også: "Man nedgraver Dyr, begraver Mennesker, jorder de
Christne; bisætter de Fornemme."
Begravelsens "historie"
Medens vore dages form for og forståelse af bisættelse således kun har haft en
relativ kort levetid i kirkens historie, har den "gode, gammeldags" begravelse
hævd så langt tilbage i tiden, at man må nøjes med at konstatere, at vores kendte,
kristne begravelsesform, med dertil hørende jordfæstelse, har sit forbillede i den
kristne oldtid, helt tilbage til apostlenes dage. I denne sammenhæng skal det måske
anføres, at selve jordpåkastelsen op gennem tiden mere har fået en folkereligiøs
betydning, ligesom ordet jordfæste jo betyder at fæste; altså fastgøre til jorden. Man
fæster den døde til jorden med jord for at forhindre gengangeri, sådan vil en folkelig
tolkning i hvert fald sige.
Ovenstående vokabularhistoriske redegørelse viser klart, at det er
sket en forskydning i sprogbrugen omkring begravelse og bisættelse; en
forskydning, der godt kan efterlade tvivl om, hvad der egentlig menes, når udtrykkene
bruges. Når jeg ved begravelsessamtaler, hører pårørende sige begravelse, spørger jeg
al-tid, om de mener kistebegravelse, og jeg har flere gange konstateret, at man ikke var
klar over, at der ér forskel på begravelse og bisættelse.
Vore dages skik og brug
I det hele taget er vore dages måde at forrette den kristne begravelses- eller
bisættelseshandling på meget forskellig fra tidligere tiders. En forskel, der gør, at
handlingen mindre og mindre bliver gudstjenestelignende; hvis man ikke passer meget
på og værner om de mest elementære, gudstjenestelige led. Den egentlige årsag til
denne forskydning i forhold til tidligere tiders skikke er den ganske enkle og meget
håndgribelige, at man nu har den døde med inde i kirkerummet eller kapellet. Derved er
der nemlig sket en rent følelsesmæssig forskydning, eller måske direkte en emotionel
blokering for det mere gudstjenesteprægede. Det er ganske forståeligt, at kisten,
placeret midt på kirkegulvet, tiltrækker sig næsten al opmærksomhed. Alles blikke er
naturligt rettet mod denne genstand, der, på een gang, rummer den kære afdøde og på
samme tid, brutalt afskærer fra egentligt samvær, idet kisten jo mere skjuler end
åbenbarer. Måske er det denne kombination, der gør, at man ofte oplever, at kisten
næsten er "forsøgt pyntet væk i et væld af blomster. Den skal altså både være
der og alligevel helst ikke virke for nærværende. Kistens tilstedeværelse, med det
dyrebare indhold, gør, for mig at se, at der sker en forskydning af hele
handlingsforløbet. Hvis kisten, efter handlingen i kirken, alligevel skal bæres til
graven ude på kirkegården, behøver den egentlig slet ikke at være med inde i kirken.
Og lige netop den situation er dét, man har kendt til i kirken langt tilbage i kirkens
historie, og enkelte steder helt op til vor tid.
Begravelsesritualet af 1539
Den første, regulære vejledning for lutherske præster, den såkaldte Kirkeordinans
(dansk udgave i 1539) bringer en kortfattet anvisning på "Huoerledis mand
skal iorde Liig.": Når man kommer til graven, lægger man liget ned i graven, og
der kastes jord på, først af præsten, der fremsiger jordpåkastelsesordene:
Aff Iorden erstu,
och till iorden erstu kommen,
Men Gud vill opreyse dig paa dend yderste dag.
Der var forordnet visse salmer efter stedets skik og medens disse blev
sunget ved graven, blev denne kastet til. Derefter skulle præsten, dersom tiden var til
det, og han var blevet bedt om det, udlægge en passende text fra Bibelen, med det sigte
at tale om livet som noget endeligt og derfor med bøn om, at vi må dø til salighed. Der
nævnes således intet om en egentlig handling i kirkehuset, og denne kom også
først til senere.
Begravelsesritualet af 1685
I Kirkeritualet fra 1685 tales der også eentydigt om, at liget sættes ned i graven,
at præsten kaster jord på (nu med den almindelig kendte 3-leddede formular: Af Jord
est du kommen. Til Jord skal du blive. Af Jorden skal du igien opstaa.)
Det anføres ligeledes, at graven kastes til fuldstændig, medens
følget er tilstede ved graven. Følget går derefter - såfremt ligprædiken
holdes - ind i kirken, hvor først trossalmen synges. Præsten går nu på prædikestolen
og holder ligprædiken (begravelsestalen). Det hedder i ritualet: "... og
kortelig udlegger en bequeem Text af den hellige Skrift, som kand være de sørgende til
Trøst og Husvalelse; og andre Efterlevende Guds Børn til Formaning og Underviisning..."
Fra Kirkeritualets fremkomst 1685 og fremefter udvikler ligprædikenen
sig til rendyrket talekunst, og - vel at mærke - ikke uden indflydelse af det
pengebeløb, der blev betalt for ligprædikenen! Således anfører biskop Erik Pontoppidan
i 1757 om ligprædikenerne: "Det værste er; naar man tillige vil kiøbe Præstens
Læber; som bør bevare Sandhed, til at fremføre Løgn... altfor ofte er det gamle
Ordsprog sandt, som kalder Liig-Prædikener Løgn-Prædikener.
Kirkeritualet fra 1685 indskærper, hvordan det personlige afsnit med
nævnelse af afdødes liv og levned skal opregnes. Her kan det nævnes, hvis afdøde har
skænket i levende live, eller testamenteret efter sin død, gaver til kirken, skolen
eller de fattige. Dette skal ske, Gud til ære og andre til godt exempel! Men præsten
skal dog vogte sig for, at den rosende omtale ikke bliver til "panegyrisk snak"
(urimelig skamrosning). Derved vil præsterne nemlig "besmitte deres hellige
kald". Omvendt må præsterne heller ikke sige noget ufordelagtigt om afdøde, dog -
hvis der er noget mindre godt at sige, og det er bekendt i menigheden - må det nævnes, "med
Maade og god Maneer beskedenlig... andre til Afsky og Advarsel." Ligprædiken
må i sin helhed ikke strække sig over mere end een time! Et forbud, der jævnligt, mod
god betaling, tilsidesattes. Det var ikke ualmindeligt, at godt betalte ligprædikener
kunne vare både 3 og 4 timer!
Man må hele tiden huske på, at denne kirke tjeneste fandt sted efter
at den døde var begravet.
Den nugældende anvisning
I den senest udsendte vejledning til præsterne med gudstjenesteordning og ritualerne
(2. Udgave 1955 og senere) anføres to forskellige forslag til begravelsesritual. Disse
forslag er kun vejledende og ikke autoriserede. Ved omtalen af ritualet for
jordpåkastelse anføres, at nedsænkning af kisten samt jordpåkastelse kan ske forud for
tjenesten i kirken!
Det er værd at bemærke, at der ikke er fremkommet noget autoriseret
begravelsesritual siden Kirkeritualet, der nu er godt 300 år gammelt. Det eneste
forordnede ved begravelser er Kirkeritualets jordpåkastelsesord samt
Fadervor.
I biskoppernes vejledning fra 1955 mangler ligeledes en anvisning på,
hvordan præsten forholder sig ved bisættelser! Kun anføres det, hvordan man kan
forholde sig, hvis man - undtagelsesvis - bruger et ritual ved nedsættelse af askeurner
på kirkegården.
Spørgsmålet er så, hvordan alle de ydre, ceremonielle ting, på en
rimelig måde, bliver tilgodeset, således at begravelsen/bisættelsen kan blive den
specielle gudstjeneste, der holdes i forbindelse med, at en bestemt person stedes til
hvile på kirkegården, hhv. følges til kapel/krematorium.
Når artiklens overskrift siger, at "Begravelsen også er en gudstjeneste",
er det ikke blot mit postulat. Det turde nemlig fremgår af de forskellige, historiske
klip i artiklen, at begravelsen, før i tiden, havde et langt stærkere gudstjenestepræg,
end den har det idag. Jeg mener personligt, at begravelsen (bisættelsen) stadig er/igen
skal være en kristen gudstjeneste, hvor først og fremmest evangeliet skal lyde og
forkyndes. Men hvor mange præster lader idag ligprædikenen være en evangelisk
prædiken? Lader mange sig ikke lokke til at holde en såkaldt "personlig tale"
over afdøde; en tale, der rettere burde holdes ved mindesamværet bagefter, i
forsamlingshuset! Læg endvidere mærke til udtrykket: tale over afdøde! Jeg tror,
det er meget få steder, at præsten går på prædikestolen og "udlægger en
bequem Text", som det (nugældende), autoriserede ritual fra 1685 foreskriver. Står
de fleste ikke og taler over afdøde ved kisten?
Det ceremonielle dilemma
Præstens dilemma i begravelsessammenhænge er velkendt: Forventningerne fra de
pårørende om et rigt ceremoniel, og med et personligt præg (helst, så man næsten
fornemmer, at præsten og afdøde var meget nære og fortrolige venner), uden at disse
pårørende har en egentlig, kirkelig/kristen referensramme. Man får altså sammenstødt:
på den ene side den dagligdags, sækulare formløshed, der ikke normalt sådan
artikulerer sig kristent endsige religiøst, og så, på den anden side, at den samme
formløshed forventer "form for alle pengene" medens det ceremonielle afvikles i
kirken/kapellet. Men netop, når den sækulare formløshed ønsker "kirkelig
form", oplever man, at selv rimeligt fornuftige mennesker reagerer uforudsigeligt i
situationen, hvor de har mistet en ægtefælle, nære slægtninge eller venner. Salmevalg
eller -forslag viser sig ofte at være ren skønmaling og eskapisme. De karske og
realistiske Kingo-salmer, der tør tale om livet, om døden og om forgængeligheden,
vælges uhyre sjældent. Det bliver istedet de fredelige, "paradisiske
postulater", der klart får overvægt. Jeg skal ikke prøve at opremse
begravelsessalmernes "top-tyve", sådan som pårørende fremkommer med
salmeønsker til begravelsen, hvis de da overhovedet har ønsker! Men det er vel
ikke helt forkert at antage, at "Altid frejdig, når du går", er placeret meget
højt på listen, sammen med salmer af Ingemann, "Nærmere, Gud, til dig"
("Titanic-salmen") og H.A. Timms "Under dine vingers skygge".
Jeg ved meget vel, at nogle vil kalde det overgreb fra præstens side,
men jeg skal da gerne tilstå i fuld offentlighed, at jeg flere gange har manipuleret lidt
med salmeønsker, så i hvert fald een af salmerne får en vis lødighed. Jeg kender en
biskop, som ved bispeexamen gav kandidaterne det forslag, at præsten skal forbeholde sig
ret til selv at vælge salmen efter begravelsesprædikenen. Jeg nærer megen sympati for
dette biskoppelige forslag!
Hvis man som præst (ofte også som begravelsesmyndighed) ikke passer
på, kan man komme ud for, at en begravelse mere kommer til at forme sig som en ren
kulthandling med præsten som ceremonimester; end det bliver en egentlig
begravelsesgudstjeneste.
Liturgikommissionens begravelsesritual fra 1987
Biskop Th.V. Kragh skriver i sin principielle indledning til Liturgikommissionens
forslag til begravelsesritual, (Betænkning nr.1100, København 1987):
"Ved en kirkelig jordefærd skal man erindres om, at det er et
menneske; en person, der begraves, ikke en ting ikke et dyrekadaver; men et menneske;
skabt i Guds billede; et menneske; som Kristus har levet og er død og opstanden for. I
vor tids tingsliggørelse og følelse af fremmedgørelse skønnes det af vigtighed, at man
markerer dette. Da man samtidig skal undgå persondyrkelse; og undgå at mennesket
overlades til sin ensomhed i døden, skal begravelseshandlingen indbygges i en
gudstjeneste, i den helhed, i det verdenssyn, som blev skabt ved Kristus.
Liturgikommissionen foreslår da også, på linie med biskop Kraghs
holdning, en "længere form med gudstjenestepræg". Derudover en
kortere form. Men fælles for dem begge gælder, at de har det vigtige, liturgiske
gudstjenesteled, Trosbekendelsen med. Trosbekendelsen mangler i de to vejledende ritualer
i "Biskoppernes vejledning" fra 1955!
Liturgikommissionen går dog ikke så langt, som til at sige, at
gudstjenestepræget kunne forstærkes ved at kisten var gravsat inden tjenesten i
kirken. Et forhold, der vel er dikteret af det stadig stigende (?) antal bisættelser.
Begravelses-gudstjeneste
Personligt mener jeg, at hvis man mener noget med at tale om en begravelse med
gudstjenestepræg (skal vi ikke kalde det en begravelses-gudstjeneste), så må det
være den evangeliske prædiken, man samles om. Ja, egentlig vil jeg anse det for værende
helt i overensstemmelse med ønsket om gudstjenestepræg, hvis der også kunne være
altergang ved begravelses-gudstjenesten. Hvorfor bliver det ellers betonet sådan af
biskop Kragh i føromtalte indledning, hvor det hed, at man skal "lade
begravelseshandlingen fremtræde som en gudstjeneste; hvor evangeliet om Kristi
stedfortrædende liv, død og opstandelse for den enkelte er hovedsagen." Ved at
betone gudstjenestepræget kommer man ganske behændigt udenom den stærkt personlige
lejlighedstale. Og sidst, men ikke mindst: Begravelseshandlingen er stadig, de fleste
steder, en lejlighed, hvor mange mennesker kommer til kirken. Skulle kirken ikke ved en
sådan lejlighed have lov til at forkynde evangeliet rent og purt og vise, hvad en
gudstjeneste er og betyder, i stedet for at "sælge Præstens Læber" til, hvad
der måtte kildre tilhørernes ører?
Gengivelse af ovenstående er tilladt, såfremt
forfatteren samt bladets Navn og nummer anføres. |
"UNDER GUDS ORD"
ISBN 0902-8501
|
Bladet udkommer ikke for tiden/længere... |
|