Nr. 330
Når kirken "skikker sig lige med verden"
1
Af professor, dr. theol. Jacob Balling, Aarhus
Et af de udtryk, der dukker frem i hovedet på mange, når ordet
"folkekirkelighed" nævnes, er vendingen: "skikke sig lige med
verden".
Det kan man godt finde en mening i. Når strenge kritikere taler om Folkekirken som
bestående af "navnekristne" uden "troens brand", og om dens
"handeler i porten" med verdslige magthavere af forskellig slags, eller om dens
oprindelse i det, som nogle historisk interesserede kalder "det Konstantinske
syndefald", så skal man være en meget ufølsom og stivnakket folkekirkekristen for
ikke at bøje hovedet samtykkende, om ikke på andres vegne, så dog på egne.
På den anden side: Hvis, som meget kunne tyde på, kirkens tendens til at tage
skikkelse af folkekirke repræsenterer noget af det nærmeste, man kan komme en
"historisk lov"; hvis altså det at skikke sig lige med verden er den situation,
kirken alle dage har befundet sig i eller tenderet hen imod i det omfang den har villet
være kirke og ikke har villet reservere kristennavnet for "de rene", de
"sandt troende", altså dem, der bevisligt "mener noget med det" -
hvis den situation har været normalsituationen, vil der nok, med al respekt for
folkekirkelighedens kritikere, være mening i et forsøg på at anskue sagen fra en anden
vinkel end deres. Under alle omstændigheder må et blik på gammel folkekirkelighed, den
der gjorde sig gældende længe før ordet var opfundet, være af interesse for den, der -
det være sig som tilhænger eller som kritiker - interesserer sig for den moderne
"udgave" af fænomenet.
Kirkehistorien vrimler med eksempler på dets gamle udgaver. Oldkirkens tidlige og
stadig mere villige akcept af omverdenens socialstrukturer og traditionelle holdninger, af
dens kvinde- og ægteskabssyn, af hvad man nu om dage ville kalde dens akademikersnobberi,
og så fremdeles, er et af vidnesbyrdene derom. Middelalderens
"rigskirkesystemer", inden for hvis rammer kirkens embedsbærere til gengæld
for omfattende forleninger med krongods forpligtede sig til militære og politiske
tjenesteydelser såvel som til magtlegitimation og propaganda, og hvor de frem for alt
måtte finde sig i en dominerende statslig indflydelse på kirkelige embedsbesættelser,
er et andet. Samme tidsalders korsfarerkristendom og dens imperiale pavedømme, udstyret
med alle kejserlige beføjelser og virksomhedsarter, er et tredje. Særlig oplysende er
måske brugen af kirkens centrale betydningsbærer: Kristi Legeme, det indviede
alterbrød, i den kommunale solidaritets og dermed den sociale kontrols tjeneste, således
som Corpus Christi-festen fra 13. århundrede viser det. Om denne fest - fejret ved
alterbrødets procession gennem byen, ledsaget af bystyre og håndværkerlaug, ordnet
efter betydning og indflydelse, med borgmesteren nærmest ved Kristi Legeme selv - om den
siger en engelsk historiker, at "kultens yderste formål var at udtrykke den
samfundsmæssige binding og at bidrage til social integration". Med andre ord: kirken
er - og har gjort sig selv til - et instrument for den bestående samfundsordens
selvbekræftelse og konfliktforebyggelse.
Og så fremdeles; eksempelmassen kunne nemt forøges. Men det anførte er fuldt
tilstrækkeligt til at vise, hvad folkekirkelighedens kritikere har at hænge deres hatte
på. Ikke desto mindre er de også velegnede som udgangspunkt for et forsøg på at se den
gamle "folkekirkelighed" i et andet lys. Hvad mener jeg med det?
Ja, én ting, man gør vel i at huske på, er, at kirkens "akkord med verden"
har noget at gøre med den tvangssituation, den atter og atter har fundet sig stående i:
tvangen til at vælge mellem to onder, hvis den ville leve til imorgen. Det er ikke alle,
der husker på det; tænk blot på det krav, man ofte hører stillet (på sikker afstand)
til oldkirken om værsgo at afskaffe slaveriet og ligestille kvinden i samfundet, eller
spørgsmålet til middelalderbiskopperne om, hvad de bilder sig ind, når de stiller
tropper til kongens krige!
Men det er ikke nok at huske på det. Tvangssituationerne retfærdiggør ikke
kristendomsforfalskning. Men er det det, der er tale om? Søger man et svar på det
spørgsmål, må man se nærmere på, hvilken forståelse af kristendom, der måtte ligge
bag kirkens "skikken sig lige".
Vejen til et forsøgsvis svar kan begynde hos Grundtvig, som et sted siger om kirken,
at den "maatte, som et virkeligt Menneske-Folk, være alle menneskelige, altsaa ogsaa
alle folkelige Vilkaar underlagt, det skulde man tænkt, alle Kristne maatte følt, da
selv deres Konge, Guds enbaarne Søn, ved at blive Menneske, underkastede sig alle de
menneskelige Vilkaar, lige fra Fødselen til Døden", og et andet sted: "Herrens
og hans Menigheds Maal er det samme som Menneske-Slægtens, den Menneske-Slægts, der er
sig selv levende bevidst: altsaa Menneske-Livets Oplysning, Forklarelse og Forevigelse,
som kun er mulig ved Sejer over Mørke, Synd og Død".
Ordet "folk" er nøgleordet. Kirken har fra første begyndelse set sig selv
som det Sande eller Ny Israel, dvs. som et folk, der på én gang er gammelt og nyt. Det
er bygget på nye præmisser, med nye motiveringer for sit liv, sådan som Augustin på
klassisk vis udtrykker det, når han taler om menigheden som det brød, der er samlet ind
fra mange aks, malet til mel med besværgelsen, æltet til en dej med dåbens vand, bagt
med Helligåndens ild til at være Kristi legeme, det han ofrede for sit folk, det brød,
den ser på alteret, det den selv er: "Vær da, hvad I er, og tag imod, hvad I er!.
Noget nyt altså, men også noget "gammelt", mener den samme Augustin når han,
henvendt til kirken, siger: "Ethvert blodsslægtskab, ethvert svogerskab knytter du
tættere gennem gensidig kærlighed og bevarer dermed naturens og viljens bånd. Slaverne
lærer du hengivenhed mod deres herrer, ikke under deres stands tvang, men af glæde over
deres tjeneste. Herrerne stemmer du ved tanken om den højeste Gud og fælles Herre
forsonligt mod deres slaver og gør, at de hellere vil give råd end straffe. Du
forbinder borger med borger, folk med folk, og gennem tanken på vore fælles forældre
forbinder du menneskeheden som helhed, ikke blot til et samfund, men til et
broderskab". Ord som disse må forstås i lyset af den påstand, som lyder fra alle
munde i den gamle kirke, nemlig at det, der knytter mennesker sammen til et folk på
Kristi selvopofrelses vilkår, det er også historisk genkendeligt i sin egenskab af
opfyldende gentagelse af et historisk folks livsformer, nemlig Israels folk, hvis
fortidige ordninger, hvis kongedømme og præsteskab, hvis ofre, love og krige tilsammen
udgør det spejl, kirken ser sin egen tilværelse som folk i, og som er optaget i denne
tilværelse i en skikkelse, der nok er ny, men også gammel for så vidt som netop
et vandrende og kæmpende folk, en regerende konge, en ofrende præst, en lov for
medmenneskelig adfærd, en straf for overtrædelser er blandt de billeder og
tolkningsmidler, der styrer skildringen af det nye liv.
Det er i sådanne momenter af tidlig kristendom, man skal hente materialet til en anden
belysning af den gamle folkekirkelighed end den dens strenge kritikere leverer. For en
sådan betragtning tager den skikkelse af en solidarisering med den folkelige omverden med
henblik på omskabelse af den i det nye folks skikkelse, dét nye folk, som selv er
resultat af en omskabelse af gamle folkelige, sociale og statslige former på de nye
præmisser, Kristusbegivenheden sætter. Denne solidarisering involverer, at man indlader
sig med den romerske imperiemagt, med den hellenistiske dannelse og med de sider af det
folkelige hedenskab, som under udfoldelse af større eller mindre opfindsomhed kan
underkastes en kristen tolkning. Og frem for alt: at man indlader sig på mere eller
mindre vidtgående kompromisser med personlig synd og skrøbelighed hos læg og lærd.
Også dette står i forbindelse med kirkens selvdefinition som et rigtigt folk, altså med
dens direkte og indirekte appel til Israels fortid. Karakteristisk for denne fortid var jo
den guddommelige opdragelse, den faderlige tugt, hvorved Israels Gud har ført sit folk
gennem dets historie. Netop sigtet mod opdragelse, gradvis overbevisning af den døbte
synder om hans synd, tålmodig og målrettet pleje af hans sjæl med genoprettelse for
øje, netop dette er med til at afgive teologisk legitimation for de folkekirkelige
kompromisser med individualmoralske brist. Det vil sige: Den gamle folkekirkeligheds
"skikken sig lige med verden" kan, når den anskues fra denne vinkel, ses
som resultat af teologisk og praktisk udnyttelse af påstande, der ligger helt inde ved
hjertet af overleveret kristendom. Det viser sig da, at enhver af folkekirkelighedens
konkrete fremtrædelsesformer, uanset alt, hvad den rummer af den konformisme, der må
kaldes kristendomsforfalskning, også rummer udtryk for regulær, autentisk kristendom.
Med andre ord: vil man forstå disse fænomener, skal de ses under begge belysninger.
Imidlertid: det vigtigste, der overhovedet er at sige om folkekirkeligheden som
historisk fænomen, er det allerede antydede forhold, at denne folkekirkelighed, trods
dens karakter af udvalg af de muligheder og krav, det oprindelige kristne budskab stillede
til rådighed, og trods de hyppige tilfælde af misbrug af de valgte muligheder, aldrig
helt mistede kontakten til de "forfordelte" muligheder. De elementer af
overleveret kristendom, som det folkekirkelige valg "gik ud over", eller som
"tog skade ved" det folkekirkelige valg, forblev inden for folkekirkelighedens
synsfelt.
Jeg tænker på alt det i oprindelig og overleveret kristendom, som kan sammenfattes i
befalingen om ikke at skikke sig lige med denne verden, og på denne befalings
begrundelse, nemlig Jesus af Nazaret's jordiske nederlag og hans forkyndelse af et rige,
en folkeskabende ordning, der er afgørende forskellig fra nogen hidtil kendt. Erindringen
om disse ting, deres tilstedeværelse i det budskab og den gudstjeneste, som
"folkekirken" med god eller dårlig samvittighed måtte forvalte, bidrog på
mange måder til at gøre det, kirken sagde og gjorde, til noget andet end blot en ny
udgave af traditionel hedensk samfundsstøtte-religion.
Deres tilstedeværelse viser sig i et fænomen som den interne kritik, som kirken
altid, også i sine mest bastant etablerede former, var udsat for fra gejstlige
reformmænd, fra teologer, fra asketer, fra eskatologiske profeter og fra bevægelser i
lægfolket. Men frem for alt viser det sig i, at de anfægtende "muligheder" og
krav lød i det, der hørtes i den normale søndagsgudstjeneste og i denne gudstjenestes
underforståede eller udtrykkelige påstand: at alle "folkekirkelige" fænomener
har deres mulighedsbetingelse og legitimation i Kristi selvprisgivelse. At "Guds
folk" lever, imorgen som idag og igår, og at dets liv lykkes, det skyldes Kristi
død, hans jordiske fiasko, således som det f.eks. fremgår af Augustins ord om
nadverbrødet, og således som det tusind år senere kommer til billedkunstnerisk udtryk i
Rogier van der Weydens altermaleri, hvor de syv katolske sakramenter fremstilles grupperet
i kirkerummet omkring selve Golgataofret som nutidsbegivenhed i billedets midte. Eller,
for et øjeblik at vende tilbage til Kristi Legems-festen: det, der bæres omkring i byen
til fredens, trivselens og den bestående ordens sikring, det er ikke et hvilketsomhelst
betydningsladet magtsymbol, men den nærværende guddommelige selvprisgivelses tegn. Mange
og stærke folkekirkelige kræfter har gang på gang set det som en opgave at gøre denne
legitimation så uskadelig som muligt, men dens uomgængelige tilstedeværelse har ad mere
eller mindre åbenlyse veje gjort det, den legitimerede, til noget andet end det ville
have været uden den.
Med alt dette har jeg villet pege på noget, der forekommer mig at være
folkekirkelighedens gennemgående fællestræk. Men der er ikke dermed sagt noget om de
forskelle, der består mellem dens fra tid til tid skiftende former. Der er mange
folkekirkelige træk, der forbinder Augustins 400-talsmenighed i Hippo Regius, en
tilsvarende højmiddelalderlig landsbymenighed, en wittenbergsk eller genfisk forsamling
ca. 1600 og en dansk folkekirkemenighed ca. 1900. Men forskellene ville rigtignok også
falde i øjnene. Tænk for eksempel på, hvilken forskel det gør, om ritualernes sprog er
tilgængeligt for lægfolket eller ej, om flertallet af menigheden kan læse eller ej, om
de samfundsmæssige magtstrukturer, menigheden er spændt ind i, har bykommunal eller
landsbymæssig karakter, om landsbysognets bønder er selvejere eller ej, om der bor en
herremand i sognet eller ej, om bykommunen er demokratisk eller aristokratisk styret, om
biskop eller pave eller konge eller kejser nævnes i gudstjenesten eller ej, og om det
betyder noget praktisk for dem, der hører det eller ej, og så fremdeles. Menighedens
bevidste eller ubevidste valg mellem de muligheder, dens overleverede kristendom stiller
til dens rådighed, vil uvægerlig blive et folkekirkeligt valg, men den nærmere
beskaffenhed af valgets folkekirkelighed afhænger i hvert enkelt tilfælde af, hvordan
den folkelige situation ser ud - den situation, der forandrer sig fra generation til
generation. Endnu en ting, den afhænger af, er den teologi, der også forandrer sig. Og
det må tilføjes: den afhænger deraf på en måde, der ikke savner ironiske undertoner.
Højmiddelalderlig folkekirkelighed er uforståelig uden forståelse af den pavelige
reformbevægelses og skolastikkens sakramentteologi, som i sin oprindelse var rettet
polemisk mod en tidligere form for folkekirkelighed. På lignende måde er
efterreformatorisk folkekirkelighed utænkelig uden den lutherske teologis påstande om
det almindelige præstedømme og om kristenlivet i kald og stand. Men denne teologi var
selv rettet mod middelalderlig sakramentteologi og dennes folkekirkelige konsekvenser,
hvortil kommer, at Luther ville have gjort store øjne ved at se, hvad hans tænkning blev
brugt til.
Disse perspektiver skal kun antydes her. Det er heller ikke meningen at anstille
teologiske overvejelser over, hvad den historiske betragtning af gammel folkekirkelighed
kan eller bør bruges til, når talen er om nutidens danske "udgave" deraf.
Skulle jeg gøre det, ville de bl.a. løbe ud på et forsvar for folkekirkeordningens
indbyggede værn mod at gøre det uigennemskuelige gennemskueligt, dvs. mod forsøget på
at få på det rene, hvor "alvorligt" folk tager deres kristendom. De ville
også berøre de muligheder, Luthers tanker om kirkens væsen har rummet og stadig rummer
for en nyformulering af spørgsmålet om "kirken"s grænser til
"verden". Anderledes udtrykt: de ville beskæftige sig med det forhold, at den
verdslighed og profanitet, som kristendommen har kunnet holde til under gammel og ny
folkekirkeligheds betingelser, har noget at gøre med selve denne religions væsen.
- Forkortet og delvis omarbejdet version af et bidrag under
overskriften "Kirkens tendens til at tage skikkelse af folkekirke" til folkekirkeordningen
teologisk belyst, udgivet af kirkeligt Samfund, Kbh. 1992.
Gengivelse af ovenstående er tilladt, såfremt
forfatteren samt bladets Navn og nummer anføres. |
"UNDER GUDS ORD"
ISBN 0902-8501
|
Bladet udkommer ikke for tiden/længere... |
|