forsideTeologi

Århus, d. 1. august 1999

Kære alle!

Er der monstro nogen af jer, der kan hjælpe mig? I en helt anden sammenhæng
satte jeg mig for at undersøge, hvor i NT der tales om Riget, og i den
sammenhæng opdagede jeg, at udtrykket "(H BASILEIA TWN OURANWN" kun bruges
af Mattæus - og så som vl i Joh 3,5. Er der nogen af jer, der ved, hvorfor?
Det er jo dog påfaldende, at Mattæus skulle bruge dette udtryk fx. i Matt
13,11, når der i parallellerne, Mark 4,11 og Luk 8,10, anvendes udtrykket
"(H BASILEIA TOU QEOU". Lad gå med, at Mattæus måske gjorde det et par
steder i sit særstof, men at han gør det også dér kræver da en nærmere
forklaring.

Jeg vedhæfter en lille fil, en database lavet i MSWorks 3, men helt sikkert
også læselig i højere versioner, over forekomsterne i NT af ordet
"BASILEIA" efter Scmollers 'Handkonkordanz zum Griechischen Neuen
Testament', Stuttgart (?) 1994. Den er til fri afbenyttelse.

Venlig hilsen,

Troels Hansen
tkmh@get2net.dk

Riget.wdb (Microsoft Works 3.0 Database)