forsideTeologi

On 11 Aug 99, at 16:25, Jan Aki Andreasen wrote:

> Jeg sidder i øjeblikket og arbejder på et dybde gravende projekt,
> for at finde sammenhængen mellem Enoks bog og Bibelen. Er der
> nogen som har gjordt lignende studier tidligere?

Måske ikke generelt (det ved jeg ikke på stående fod), men der findes nogle studier, der er tematisk orienteret. Desuden nogle undersøgelser af den historiske udvikling af Enok-traditionerne, v. bl.a. den norske teolog Helge Kvanvig.

> Er der nogen som har en
> oversigt over de gange, hvor Enoks bog bliver citeret i Bibelen?

Alle sådanne oplysninger kan du finde i J. H. Charlesworth's engelske udgave (Old Testament Pseudepigrapha, vist nok bind 1)

> Mit primære studie er, at finde ud af, hvordan sammenhængen er
> mellem 1.Mosebog 6:1 og Juda 6 og 1.Peter 3:19-20; og sammenhængen
> mellem Gude Sønnerne og Englene og Ånderne (demonerne). Tak til
> alle dem, som viste mig, hvor jeg kunne finde Enoks bog på
> Engelsk! Men findes den ikke i et Skandinavisk sprog?

I øvrigt kan du konsultere de store kommentarer til disse tekster. De nyeste og "tungeste" vil angive special-litteratur.

Jo da, den er oversat i De gammeltestamentlige pseudepigrafer (to bind) oversat af Hammershaimb, Otzen, Noack m.fl. i 50'erne. Et godt teologiske bibliotek har begge dele. Nøjere referencer kan jeg først give, når jeg kommer på kontoret. Har du brug for dem, så skriv til mig direkte.

 Med venlig hilsen  Jan Áki Andreasen
> evangelist

Med venlig hilsen

Georg S. Adamsen, adjunkt
--- Georg S. Adamsen, assistant professor The Lutheran School of Theology in Aarhus, Denmark

Referencer:
  Enoks bog og Bibelen + Gude sønnerne og Engle, Jan Aki Andreasen