forsideTeologi

Kære Louise Justesen!

Jeg synes din mail selv rummer kim til besvarelse af dine spørgsmål i de
citater, som du bringer af Gallilei.
Et par fine citater af en videnskabsmand, der anerkendte troens
evighedsværdi, selv om han var professionelt optaget af udvikling af den
videnskabelige erkendelse.

På Gallileis tid var kirken stærk og magtfuld ikke bare i trosspørgsmål og
trosværdier, men i alle spørgsmål og erkendelser, og det var livsfarligt for
en videnskabsmand at lægge sig ud med kirkens meninger.
I dag er videnskaben stærk og så magtfuld, at mange mennesker har svært ved
at finde vej til de erkendelser, som ligger uden for videnskabens område,
fordi de først åbner sig ad troens vej, som værdier og livsmening.

Lidt forenklet kan man sige, at videnskaben beskæftiger sig med midler og
metoder, medens troen beskæftiger sig med mål og mening.
Hvis man udelukker målene bliver livet meningsløst. Hvis man udelukker
midlerne bliver livet umuligt (eller i hvert fald upraktisk).

Jeg tror man som nulevende må insistere på begge "verdener" for at få et
fuldt menneskeliv.
Det er min egen erfaring at troen sagtens kan trives sammen med
videnskabelige erkendelser.
Men troens liv og erkendelse skal også næres, akkurat som videnskabens.

Venlig hilsen,
Holger Madsen,
meditationslærer
www.kristenmeditation.dk