Teologi: x
Date:    09. January 2004

Tekst:

Hej´mit navn er louise og jeg går på mariager skole i 9. klasse. Lige nu har vi projekt med delemnet "livskvalitet" og under dat har jeg valgt emnet "Tro og videnskab" og har derfor fået stillet det spørgsmål om tro og videnskab kan sammen lignes?( specielt skabelses teorien? )
Der har jo været stor debat om hvem der har "vundet" og de fleste mener jo at det er videnskaben. Ifølge biblen blev verden skabt af gud for ikke så lang tid siden. Ifølge astronomer og fysikere blev jorden dannet for 4 milliader år siden? Videnskaben bygger sin teori på tegn fundet i nuturen, mens religionen bruger de religiøse skrifter, jeg mener det er jo ikke svært at se, hvorfor videnskabsfolk anser det for mest sandsynligt at naturens spor taler sandt. Men ikke desto mindre så tager videnskabsfolkene jo fejl, hvis de hævder at de kan bevise at jorden ikke blev skabt af gud for nogle tusinde år siden??
jeg ved ikke hvad jeg skal tro så derfor henter jeg oplysninger udefra. jeg tror gud findes men jeg er ikke overbevist på samme måde som ved videnskaben og alligevel er der også tvivl?
Er allah, buddha o.s.v den samme som "gud"? er det ligemeget om man kalder ham allah eller egon?
Hvordan ville de difinere ordet religion og videnskab???
Er det hele en, og samme religion og hvordan kan man sammenligne dem??
Videnskaben kan jo aldrig modbevise gud´s eksistens og det er slet ikke dens opgave at gøre sådan.Ind imellem har videnskabsmænd misforstået dette, men det ændre ikke det faktum, at videnskaben prøver at forklare hvordan universet fugerer, mens den kristne tro fortæller, hvordan det fungerer og hvor vi er på vej hen?

Lad mig lige citere den berømte videnskabsmand Galilei:

"Det er helligåndens arbejde at belære os om, hvordan vi går til himmels, ikke hvordan himlen går..."

"... det er sandt at to sandheder ikke kan stride imod hinanden. det er dygtige fortolkers opgave, at fremdrage skrifternes virkelige mening. Disse vil uden tvivl være i overensstemmelse med de fysiske kendsgerninger, som er logiske, og som forsøg har bevist for os."

Han siger så godt at religiones opgave er at belære os om hvordan vi "går til himmels", imens videnskaben skal tage sig af det de er gode til nemlig at fortelle hvordan "himlen går"

jeg ved at det er mange spørgsmål men jeg håber at De kan svare på at par stykker af dem.

på forhånd Tak!

M.V.H

Louise Justesen

Svar: