forsideTeologi

Århus, d. 29-08-2004

Kære alle!

Jeg har lige set en spændende udsendelse på Discovery. Den handlede om planeter og mindede mig i øvrigt om, at solen om en ca. 5 mia. år vil svulme op, så jordens bane kommer til at ligge indenfor eller næsten indenfor solens omkreds, og i hvert fald på det tidspunkt vi og samtlige vore efterkommere være borte. Helt borte. Og hvad er det evige liv så? Hvor vil det kunne findes? For selv jeg vil jo nok mene, at det må findes et eller andet sted.

Hvordan kan man egentlig tro det? Det var en gang længe et problem for mig, hvad man skulle stille op med fundamentalisterne. Et problem, for på den ene side var de som regel misundelsesværdigt fromme og som regel forbilledligt velbevandrede i det teologiske stof; på den anden side forekom deres ihærdige fastholden af Skriftens bogstavelige sandhed mig at være - skal vi sige: 'mindre heldig'. Og alle de kameler, de dog var parate til at sluge; de måtte da i hvert fald kræve en såre stærk mave. Men på helt fundamentalistisk vis kom jeg da i tanke om Matt 6,3. Måske det kunne lade sig gøre at være 'oplyst fundamentalist' med den ene hånd og logiker og naturvidenskabsmand med den anden? (Jeg formoder, at vi alle kender udtrykket 'oplyst enevælde', og at vi derfor har en anelse om, hvad der kunne ligge i udtrykket 'oplyst fundamentalisme'.)

Tilbage til min udsendelse på Discovery: Som naturvidenskabsmand - hvis jeg altså tør kalde mig sådan - vil jeg da mene, at livet kun varer ved en vis tid, og at 'evigt liv' derfor ikke er noget som helst. Som oplyst fundamentalist - hvis jeg altså tør kalde mig sådan - jeg er altså ikke ret modig, som I jo nok fornemmer - vil jeg da mene, at det bestemt er for viderekomne at finde ud af, hvad i alverden der menes med 'evigt liv'. Én ting må dog i hvert fald siges: Med mindre man kan tro, når man er død, er 'evigt liv' noget man har i levende live i flg. Joh 6,47 - hvis man altså har det. Men lige som det er en anelse uklart, hvordan 'evigt liv' forholder sig til det faktiske liv - jeg er jo da i hvert fald ikke helt død endnu - så er det uklart, hvad der menes med 'død' i Bibelen. Men i flg. Ez. 37,1-14 er Gud altså også Herre over denne forskel. Men selvom Ezekiel-historien er en videnskabelig umulighed, kan den jo godt sige en oplyst fundamentalists tro noget, uden at han behøver blive sindssyg af den grund. Ja, han kan jo godt være sindssyg alligevel, men altså ikke af netop denne grund.

Men jeg orker altså ikke at skrive mere lige nu. Kun må jeg spørge jer om en enkelt ting: Er anfægtelser smitsomme?

Venlig hilsen
Troels Hansen
tkmh@get2net.dk

Svar:
  Re: Om to hænder og anfægtelser, Michael Jahn