forsideKirke

d. 08/06/03 17:50 skrev joan amalie holckpå jaholck@get2net.dk:

> Men hvordan formidler man det kristne budskab til velnærede og veluddannede
> personer med benene på jorden og øjnene på kontoudtoget, med en mere end
> elementær skolegang og elementær viden om jordens og universets udvikling
> siden big bang, evt. megabig bang?

Det kristne budskab er vel dybest set kærlighedens og naturens budskab.

> Jeg håber at se flere gode forslag, flere gode ideer, og endnu allerhelst:
> gode erfaringer

Jeg er kun lægmand, så jeg kan ikke bidrage med nogen erfaringer på området.

Jeg tror, at noget af det, moderne søgende mennesker har mest brug for, er
kærlighedens budskab om, at vi alle har nogle værdifulde egenskaber eller,
som Jesus udtrykte det, er lemmer på samme legeme. Det kan betyde meget, når
man er tynget af omgivelsernes forventninger i et individualistisk samfund,
hvor man kan være meget ensom, hvis man ikke lever op til forventningerne.
Min erfaring er, at det kristne budskab virker kraftigst, når det træder i
baggrunden til fordel for sjælesorg eller noget lignende. Det virker stærkt
at få uforbeholden støtte og kærlighed, når man er vant til at skulle kæmpe,
og det kan ofte inspirere til at give samme støtte og kærlighed videre til
andre mennesker, hvorved det kristne kærlighedsbudskab kan spredes. Man kan
dog ødelægges meget ved uopfordret at fortælle om den kristne tro. Det bør
vente til spiren i hjertet har vokset sig stor nok til at tage imod ordene.

Derudover kunne jeg godt ønske mig en modernisering og bedre profilering af
Folkekirken. Den bør ikke være så rummelig, at der opstår tvivl om, hvad den
egentlig står for. Det er konkurrencen fra andre trosretninger for hård til.
Samtidig kan den nærmest middelalderlige gudstjenestetradition give indtryk
af, at det kristne budskab også hører til middelalderen. Derfor kan jeg godt
ønske mig, den klassiske gudstjeneste søndag formiddag kunne suppleres med
f.eks. gospel-inspirerede gudstjenester på andre tidspunkter, som den unge
generation bedre kan identificere sig med.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Referencer:
  Er Gud død? Forkyndelse til positivister, joan amalie holck