forsideKirke

d. 09/06/03 19:21 skrev Mogens Dybæk Christensenpå mdc@mail.tele.dk:

> Vi er vist mange, der ikke helt forstår Grosbølls synsvinkel. - At
> videnskab og tro skulle være i konflikt.

Enig.

> Som du netop siger ovenfor, kan ingen teori forklare alt. Der er noget
> tilbage hvor vi må sige "Det ved vi ikke noget om".

Enig.

Jeg er lige blevet færdig med at læse John Hicks bog "Den femte dimension",
som handler om den åndelige dimension. Bogen betragter denne femte dimension
som religionens domæne, mens videnskaben stort set er begrænset til det, der
kan observeres og måles. Den betragtning er jeg helt enig i.

> Så kan man selvfølgelig håbe på at videnskaben finder ud af det i
> morgen, eller acceptere det grundvilkår at vi nok kan blive klogere, men
> formentlig aldrig fuldkomne.  :-)

Så vidt jeg ved, anerkender videnskaben sine begrænsninger og grundvilkår,
mens det kniber mere hos dem, der nærmest bruger videnskaben som religion.

> Iøvrigt tak til Børge Rahbech for dit indlæg. Enig i det du siger om
> kærlighedens budskab, men skal man ikke over ovenstående hurdle før man
> kan tale sammen om det?

Der kan være flere hurdler, der skal overvindes.
En hurdle kan være, at Folkekirken får defineret sin rolle i det moderne
samfund og ikke mindst accepterer, den hverken kan eller skal rumme alt. Der
er mange præster, der allerede udbreder kærlighedens budskab i handling ved
at vise omsorg blandt syge, socialt udstødte, fængslede og søgende over alt,
og de synes ikke at være særligt begrænsede af ovenstående hurdle.
Derudover kan enhver, der ønsker det, deltage i gudstjenester eller bestille
tid til en samtale med en præst, men det er helt frivilligt for dem, der har
fravalgt den kristne tro, at blive væk og undlade at være medlem af kirken.
Jeg ved godt, det virker kynisk, men jeg mener, Folkekirkens troværdighed
står på spil. På internettet har jeg tidligere diskuteret med nogle af dem,
der har fravalgt kristendommen, og mange begrunder det med hykleri, idet der
kan være langt mellem det, vi kristne prædiker, og måden, vi lever vore liv.
Det er sikkert en forkert opfattelse af Folkekirken, men det finder man jo
ikke ud af, hvis den virker for gammeldags til, at vi moderne mennesker kan
identificere os med den, og vi derfor næsten aldrig besøger den.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Svar:
  Re: Er Gud død? Forkyndelse til positivister, joan amalie holck

Referencer:
  Re: Er Gud død? Forkyndelse til positivister, Mogens Dybæk Christensen