forsideTeologi
forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks

Title: Re: Fastelavnsbetragtninger

Käre Troels!

Ja, visst är det förunderligt att vår Frälsare som är Gud själv lika mycket som han är en människa har förmått lida och dö för oss alla, detta är i sanning ett förunderligt ting.

Jag vet inte vilken text ni läser i Folkekirken, men i Svenska kyrkan kommer i morgon att läsas texten från Johannes 12:20-33 med Jesu egen lidandesförutsägelse : "Om vetekornet inte faller i jorden och dör förd blir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd." Nyckeln till en rätt förståelse av texten är att det först och främst är Jesus som är att identifiera med kornet. Oavsett andra implikationer så framgår detta av versen innan där det talas om att det är Människosonen som skall förhärligas. Oavsett förståelsen av titeln Människosonen vid uttalandets yttrande så är det klart att det i någon mening syftar på den som vi senare bekänner som just Faderns enfödde Son, Gud och människa som du också skriver. Ja, det var Sonen som led, som dog och som uppstod.

När det talas om vetekornets "lag" så är ju detta inte som en naturlag i största allmänhet. Den som dör uppstår inte i automatisk till liv igen. Vi kallar inte Jesus för Gud därför att han på ett exemplariskt sätt "kaldte mindelser frem om den almagt, der friede israeliterne ud Ægypten" lika lite som vi kallar brödet och vinet i altarets sakrament för Kristi Lekamen och Blod pga av att måltiden som sådan kallar fram minnet av vad gemenskapen med Jesus betydde. Nej, men för apostlarna blev det klart att denne Jesus som de hade fått följa i sin person var ett med Fadern, helt enkelt att han var Sonen. Och med "Son" menas inte endast den allmäna mening som även människor i allmänhet kan betcknas som, till exempel Adam som var "son till Gud" (Luk 3:38). Och detta att Sonen hade lidit och hade uppstått - ja detta är frälsingen som sedan predikas och som förmedlas genom dopets och nattvardens sakrament genom kyrkan som den utsträckt sig genom historien.

Att vi sedan själva kan känna igen oss i denna vetekornets lag, i dess nödvändighet som det också talas om i de följande versarna, det är en annan sak och nog så viktigt.

Jesus är inte Gud för att han levde ett exemplariskt liv. Med Jesus endast som exempel finns det ingen frälsning, vare sig för dig eller mig, utan bara förbannelse. Är det inte därför så många människor gärna nämner Gandhi som den störste av mänskliga exempel. Ändå vet man att Jesus är större, men med Jesus finns det också något mer, som inte kan sorterar under de vanliga mänskliga exemplens allmängoda kategorier.

Vänligen,

Daniel Karlsson
Sverige

On 21 Feb 2004 at 17:50, Troels Hansen wrote:

> Århus, d. 21. februar 2004
>

> Kære alle!
>

> Det er en særlig søndag i morgen, som I jo sikkert har lagt mærke til. Der skal prædikes over en
> lidelsesforudsigelse, og så skal der sikkert mønstres en hel del tålmodighed med udklædte børn
> og deres utålmodige forældre. Jeg er jo bare arbejdsløs og sygemeldt, så jeg kan gå til
> eftermiddagsgudstjeneste og lade alle problemerne ligge.
>
> Men jeg må altså lige belaste jer med nogle enkelte bemærkninger. 'Lidelsesforudsigelse'? Hvis
> [...]

forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks | top