forsideTeologi
forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks

Århus, d. 21. februar 2004, alt for sent om aftenen...

Kære Daniel - og alle jer andre!

De tekster, der læses i Folkekirken i morgen, er Sl. 32,2-6,
1Kor 13,1-13 og Luk 18,31-43. (Men der skal nok være en del,
der snyder lidt den dag...)
Dine betragtninger over den svenske kirker Joh-tekst har jeg
ingen som helst grund til at være uenig i, tværtimod! Men -
for sådan et skal der jo være - når du skriver: "för
apostlarna blev det klart att denne Jesus som de hade fått
följa i sin person var ett med Fadern, helt enkelt att han
var Sonen", må jeg stå af. Jeg er jo ikke apostel, og at
noget blev klart for dem, er desværre ingen garanti for, at
det også bliver klart for mig. Derfor lignelsen: Med troen
er det som med kærligheden, at ligesom den elskede i dén
bliver noget meget mere end blot endnu en kvinde (eller
'mand', som det nu kan falde) sådan bliver den, der tros på,
også noget meget mere end blot endnu et menneske, men "något
mer, som inte kan sorterar under de vanliga mänskliga
exemplens allmängoda kategorier", som du meget præcist
skriver, som GUD, slet og ret. Dermed er troen blevet
tonaturslærens fundament. Der var i dansk fjernsyn en
julekalender, der hed ´Jesus og Josephine'. Josephines mor
var præst, og i sin juleprædiken sagde hun, at "hvis man
tror, er Jesus Guds søn, og tror man ikke - ja, så er Han
det måske alligevel." Det er efter min mening noget af det
mest præcise, der nogensinde er sagt om Jesus og troen.
Manglende tro udelukker altså ikke, at Jesus altså er Guds
søn; det, der derimod er udelukket, er VIDEN - tro eller
ej! - om, hvordan det nu måtte forholde sig med ham Jesus og
Hans familieforhold. Gennem viden kommer vi ikke langt,
højst til Jesus som eksempel. Og med "Jesus endast som
exempel finns det ingen frälsning, [...] utan bara
förbannelse." Og jeg håber da, at du kan være enig med mig
i, at til dette stangspring fra forbandelse til frelse er
troen den eneste stang, der er stærk nok?

Venlig hilsen
Troels Hansen
tkmh@get2net.dk

Så, nu blev klokken over midnat... God søndag, alle sammen!

Svar:
  Ny teologiportal, Christian Pedersen

forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks | top