forsideTeologi
forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks

Århus d. 4. juni 2003

Kære alle!

Det er unægteligt med en vis bæven, at jeg atter skriver til jer, for jeg har jo igen klokket lidt rigeligt i det her på det sidste. Men sagen er, at jeg har hørt nyheder her i morges kl. 08, hvor det blev sagt, at Thorkild Grosbøl - som jeg hele tiden skal passe på ikke at kalde Thorkild Græsholt - ikke troede på Skabelsesberetningen. Sig mig, er det meningen, at præster her i landet skal være fundamentalister? Ham Pless fra Christianskirken sagde i TV-avisen i går noget om, at Gud troede på os. Det vil jeg også skrive under på. Men betyder det at tro i den sammenhæng det, at Han tror på vores biografi? Han troede jo ganske sikkert også på Chrisitan IV, men betyder det, at det skulle være en opgave for historikerne at skrive den Christian IV-biografi, som Gud anser for at være sand?

Nå, men den sag er jo overgivet i biskoppens hånd, og jeg tror da fuldt og fast på, at Liselotte Rebell nok skal magte den opgave lige at sige noget sandt om, hvad tro kristeligt forstået er. Viggo Mortensen ville derimod nok have fået problemer, men han er jo også en højt begavet mand.

Var Luther fundamentalist? Og hvad var hans syn på Athanasianum egentlig?

Venlig hilsen
Troels Hansen
tkmh@get2net.dk

Svar:
  Re: Tro?, Eva Henriksen
  RE: Tro?, Georg S. Adamsen

forrige | næste | forrige (emne) | næste (emne) | indeks | emneindeks | top