forsideTeologi

Kære Troels

Du behøver nu ikke at bæve så meget. Nu skal man jo passe på med at
eksegere alt for meget på journalisters formuleringer - og med at bruge
udtrykket fundamentalister. Når almindelige mennesker skal sige, hvad
det vil sige at tro på Gud, så betyder det jo for dem ganske enkelt at
tro på 1. trosartikel og dermed også på Skabelsesberetningen. Måske er
disse almindelige mennesker (og journalister, hvis ellers de er
almindelige) ikke så dumme, når det kommer til stykket.

Jeg har egentlig respekt for dem, der åbenlyst siger, at de ikke tror på
Gud (som Skaber). Jeg har derimod svært ved at forstå, hvordan man kan
undgå at se, at Trosbekendelsen, Luthers lille Katekismus og Skriften
selv klart giver udtryk for, at Gud findes, at Gud har skabt alt og
opretholder alt.

Vil man bortforklare det læremæssige indhold og blot gøre det til en
eller eksistentialistisk forhold, så er man altså langt væk fra Bibelen
og de bekendelser, man skriver under på at tilslutte sig og prædike
efter, ligesom man forpligter sig på at bekæmpe vranglære. Vranglære
bliver altså ikke rigtigere, blot fordi den pakkes ind i floromvundne
omskrivninger.

Det er noget (teologisk) vrøvl at sige, at Gud tror på os. Det lyder jo
måske fint og opmuntrende, men hvad betyder det egentlig? Hvis man altså
skal forklare det, så en enfoldig mand som mig kan forstå, hvor
forbindelsen er til kristendommen som den er givet os i Bibelen og vore
bekendelsesskrifter.

Med venlig hilsen

Georg S. Adamsen

Referencer: